Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

DNA-analys bekämpar resistenta bakterier

Digital hälsa är glödhett. Företaget 1928 Diagnostics har hittat en ny nisch som räddar liv – digital DNA-analys av multiresistenta bakterier.

År 1928 upptäckte den skotske biologen Alexander Fleming penicillinet. Det blev en milstolpe, hädanefter kunde bakteriella infektioner behandlas. Överdriven användning av antibiotika har dock gjort många bakterier motståndskraftiga.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Antibiotikaresistens är i dag, enligt WHO, ett av de största hoten mot mänskligheten. Bara i Europa ligger antibiotikaresistens årligen bakom att 25 000 medborgare avlider. Hittills har det tagit lång tid – i värsta fall flera veckor – att odla bakterier i labb och ta reda på vilken antibiotika som ska användas för att häva en infektion. Med 1928 Diagnostics metod kan tiden förkortas till ett dygn.

VD KRISTINA LAGERSTEDT var tidigare cancerforskare.

– 90 procent av alla barn med leukemi överlever i dag, men hos tio procent har cellgifterna kraftigt påverkat immunförsvaret. Om de får en resistent bakterie som inte kan behandlas tillräckligt snabbt dör de, säger hon.

Kristina Lagerstedt kände Erik Kristiansson sedan tidigare. Erik är professor i biostatistik på Chalmers och jobbar med att tolka biologiska data genom så kallad DNA-sekvensering, ett slags genetiska fingeravtryck. Han hade algoritmer och databaser över antibiotikaresistenta bakteriers gener och med hjälp av en ny teknik kallad ”next generation sequencing” kan bakterier profileras och analysen med 1928D-plattformen är blixtsnabb.

IDÉN FÖDDES FÖR drygt fem år sedan och efter ett års förarbete av Kristina Lagerstedt och Susanne Staaf, disputerad biokemist och  tidigare forskare på Astra Zeneca, grundade trion 2014 tillsammans 1928 Diagnostics.

– Vi trodde stenhårt på idén. Men det är stor skillnad mellan att sälja in en klassisk apparat och en sådan här molnbaserad mjukvarulösning, en helt ny affärsmodell som kräver innovativt tänkande och investeringar i ny teknologi, säger Erik Kristiansson.

Susanne Staaf fyller i:

– Det är som med brandsläckare, svårt att visa hur stor besparingen  blir. Frågan är om vi vill ha bränder eller inte …

Trion beskriver sig som ”tre entusiastiska forskare” som gav sig ut på okänd mark för att bygga en ny marknad. I stället för att försvara forskningsresultat skulle de paketera en idé och presentera den med så få ord som möjligt. Budgeten var i stort sett obefintlig, i början promenerade de till Sahlgrenska och tog lokaltåg till kundmöten i Västsverige.

SEDAN DESS HAR bolaget fått vingar. Utmärkelser har vunnits, affärsänglar har investerat, stöd från EU, Vinnova och Västra Götalandsregionen (VGR) har trillat in. Nyligen kom de

tillbaka från en framgångsrik turné i USA.

– Antibiotikaresistens är ett globalt problem som kräver en global lösning på en global marknad. I USA är de både grymma på att satsa på ny teknologi och bygga framgångsrika företag. Eftersom 1928D är ett techbolag är Silicon Valley en bra startpunkt och som en landningsbana för oss, säger Kristina Lagerstedt.

BEMÖTANDET I SVERIGE har överlag varit väldigt positivt, men de tre grundarna efterlyser en ännu enklare organisation för hur man testar nya innovationer inom hälso- och sjukvården i framtiden.

– Det finns så många intressenter och det saknas tydliga strukturer för introduktion av nya innovationer, säger Kristina Lagerstedt.

I dag har företaget 14 anställda. Om fem år hoppas de på uppåt 200 medarbetare och kanske börsintroduktion.

– Och om tio år kan vi kanske säga att vi har bidragit till att stoppa spridningen av antibiotikaresistenta bakterier. Vi är ju forskare och vill göra skillnad. Rädda liv, inte bara göra affärer, säger Erik Kristiansson.

– Innovation kräver uthållighet, envishet, driv och passion. Och då är det en trygghet att vi är ett team. Vi vågar tycka olika och har faktiskt sjukt roligt tillsammans, säger Kristina Lagerstedt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.