Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Få saker känns väl så kompatibla med diskret onlineshopping som inkontinensprodukter", skriver Anna-Karin Nils Andersson.

Diskret intimshopping del av Essitys räddning

Suget efter pappersmassa har fått det att svaja hos en av Göteborgsområdet största arbetsgivare. Men brutna tabun och diskret intimshopping kan bidra till att stabilisera Essity igen.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

Tre år innan Tändstickskungen Ivar Kreuger hittades död i Paris med en pistol bredvid sig lade han grunden för vad som i dag heter Essity. År 1929 bildade nämligen finansmannen en stor koncern, Svenska Cellulosa Aktiebolaget, SCA, av ett tiotal mindre skogsbolag. Under de snart 90 år som sedan dess passerat har koncernträdet hunnit växa med en radda grenar. Hygienartiklar blev en del av koncernen när man köpte företaget Mölnlycke 1975 och kom att stå för 86 procent av företagets nettoomsättning år 2016. Samma år stod det dock klart att den grenen vuxit alldeles för vilt från själva skogsindustristammen och 2017 kapade man därför av hygienverksamheten och bildade ett eget bolag av avknoppningen, Essity.

Namnet är en hopslagning av engelska orden ”essentials” (”väsentliga”) och ”necessities” (”nödvändigheter”) och syftar förstås på det som tillverkas på företagets fabriker: blöjor, inkontinensprodukter, tvättlappar och mjukpapper. På det stora Mölndalskontoret – en cirkelformad vit byggnad vid resecentrum som är svår att missa – ägnar man sig åt produktutveckling, försäljning och marknadsföring. Företaget är det nionde största i Göteborgsområdet sett till antalet anställda. 1 425 närmare bestämt, enligt Business Region Göteborgs siffror. Cirka 1 000 av dem i Mölndal, övriga i Mölnlycke och Lilla Edet.

Pappersmassa hett eftertraktat

De kan dessvärre bli färre. För en dryg vecka sedan aviserade hygienjätten att de ska spara 800 miljoner kronor och bland annat kommer att minska på personalstyrkan. Hur och om det drabbar Göteborgsregionen vet vi mer om i slutet av denna månad när delårsrapporten presenteras.

Skälet till att man behöver dra åt svångremmen rejält – trots att man under lång tid ökat försäljningen – är att råvarukostnaderna ökat kraftigt. För de oljebaserade råvarorna har marknadspriset ökat betydligt och vad gäller kostnaden för pappersmassa är den på en historiskt hög nivå. Skälet är en stark global efterfrågan som inte ser ut att minska i första taget. Den avmattning som Swedbanks analytiker först väntade sig uteblev och deras prognos har nu ändrats till en fortsatt prisökning även under 2019. Samtidigt räknar McKinsey med att det tapp som bland annat tidningsbranschen stått för i papperssammanhang kommer kompenseras genom ett ökande behov av förpackningar och mjukpappersprodukter.

Blöjor "nödvändigt ont"

Essity själva väljer i första hand att hantera vissa kostnader genom att höja priserna på sina produkter när det är möjligt, skriver man i årsredovisningen. Ett risktagande så klart. Tittar man på den svenska marknaden är det nog svårt att hitta en småbarnsförälder som inte ställt sig frågan "Libero eller Pampers". Flera tyckte nog att det var magiskt första gången de köpte blöjor till sitt nyfödda barn, för att därefter uppfatta inköpen som mer av karaktären "nödvändigt ont". Detsamma gäller många av de andra produkter som Essity saluför – få vill väl egentligen lägga pengar på mens- eller inkontinensskydd till exempel.

Samtidigt är produkterna just väsentliga och för den enskilde ett enormt problem om de inte fungerar. En lyckad innovation på hygienmarknaden skapar kunder för livet. När Essity-vd:n Magnus Groth i en intervju med GP berättade om det eviga blöjkriget med Pampers menade han att konkurrenten hölls stången med den produktutveckling som Essity gör i Mölndal. Troligtvis kommer personalneddragningarna inte att ske just på den avdelningen.

Pengar och tabun problem

CNN granskar just nu "period poverty", "menstruationsfattigdom" och i artiklar kan man läsa om dem som inte har råd att köpa mensskydd. De finns i länder som Tanzania men även på närmare håll, som Storbritannien. Konsekvensen av period poverty leder i många fall till att den drabbade inte kan jobba eller gå till skolan. I vissa länder, på så kallade tillväxtmarknader, är det inte bara pengar som är problemet utan tabun. Här kan man inte annat än applådera Essity och branschkollegor som arbetar för att öka acceptansen för produkterna. Låt oss hoppas att inte pappersmassepriser får effekten att fler personers liv begränsas för att de inte har råd att köpa nödvändigheter.

Även i Europa och Nordamerika arbetar Essity med att bryta tabun, bland annat för att avdramatisera inkontinensprodukter. Med storsäljaren Tena har Essity blivit global marknadsledare inom inkontinensprodukter. I Nordamerika är dock Essity blott fjärde störst och här finns förstås stora marknadsandelar att knipa. Essity har genom att satsa på färre men mer lönsamma produkter lyckats förbättra lönsamheten i området under 2017. Nu hoppas man på e-handel vilket förstås är helt rätt strategi. Få saker känns väl så kompatibla med diskret onlineshopping som inkontinensprodukter.