Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det digitala el-bolaget Tibber har fördubblat antalet kunder sedan årsskiftet. En av investerarna i det unga bolaget är sedan länge hotellmagnaten Petter Stordalen.  Bild: Bild: Meli Petersson Ellafi/Stefan Bennhage
Det digitala el-bolaget Tibber har fördubblat antalet kunder sedan årsskiftet. En av investerarna i det unga bolaget är sedan länge hotellmagnaten Petter Stordalen. Bild: Bild: Meli Petersson Ellafi/Stefan Bennhage

Digitala el-bolaget Tibber fördubblar antalet kunder

Det digitala, gröna elbolaget Tibber har dubblerat antalet kunder sedan årsskiftet. Det innebär att bolaget, där bland annat Petter Stordalen investerat miljoner, nu har uppnått ett sexsiffrigt antal kunder.

Det svensk-norska bolaget Tibbers är ett digitalt elbolag som använder algoritmer för att köpa den billigaste, gröna elen direkt från producenterna åt sina kunder. Elen kommer från lokala och förnyelsebara källor. Tibbers erbjuder också en app där kunden ska få en överblick över sin egen förbrukning.

LÄS MER: Sveriges energipolitik är usel

Bolaget har lockat tunga investerare. Det grundades 2016 och redan då gick Petter Stordalen in med 2,5 miljoner norska kronor. Förra våren investerade han ytterligare 26 miljoner svenska kronor, enligt breakit. Även svenska Wellstreet finns på ägarlistan och bolaget backas också upp av den amerikanska riskkapitalfonden Founders Fund, vilket Dagens Industri redan har rapporterat om.

LÄS MER: Här förvandlas bullar och bröd till sjukhussprit

Har dubblat antalet användare

I maj lanserades Tibber i Tyskland, efter Sverige och Norge. Det förde med sig att bolaget nu har dubblat sina användare och därmed ett sexsiffrigt antal, enligt breakit.se.

LÄS MER: Stordalen gör miljardaffär på hotellfastighet

Förra året ökade omsättningen från 74 miljoner till en kvarts miljard, även om bolaget gjorde en förlust på 22 miljoner kronor efter skatt. Under det första halvåret i år ökade omsättningen med 15 procent. Samtidigt ligger resultatet på minus 18 miljoner. Vd:n Edgeir Vårdal Aksnes menar att bolaget går med vinst i dagsläget, men investeringar i nya satsningar på nya marknader och produkter gör att resultatet fortfarande ligger på minus.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.