Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Digital torghandel ska hjälpa handlare genom krisen

Saluhallens delikatesser körs ut med taxibilar som annars skulle ha stått still. Initiativet Håll Göteborg Igång har skapat ett digitalt torg där kunder kan handla från flera lokala handlare på en gång – och stötta dem på vägen genom krisen.

Brieostar, bröd, marmelader och praliner. I ett kylrum i Saluhallens källare har Hanna Dahlberg och Osman Mirza just dragit på sig handskar och börjat packa varor i tygpåsar. Snart kommer taxichaufförerna som ska köra ut delikatesserna till kunder runtom i Göteborg.

Sedan det nya coronavirusets utbrott har tomma butiker och minskad rörelse på stans shoppingstråk blivit vardag. Något som får stora konsekvenser för lokala handlare. Mer än var fjärde handlare inom sällanköpshandeln har tappat upp till 60 procent av sin försäljning, enligt Svensk Handel.

För några av dem kan en lösning vara den "digitala torghandel". Matkassar med hopplockade varor från flera olika handlare säljs online genom initiativet Håll Göteborg Igång, som Hanna Dahlberg har startat. Leveransen till kunderna står taxichaufförer för – en annan hårt drabbad yrkesgrupp under coronakrisen.

Bara handlarna och chaufförerna får betalt

– Det är ju många som pratar om att man ska stötta de lokala restaurangerna eller butikerna som man ofta besöker. Och då var väl min tanke att det borde man kunna sy samman och koordinera på ett bättre sätt, säger Hanna Dahlberg.

– Nu har vi två kassar med delikatesser från handlare inne i Saluhallen och en från Avenygruppen, men det skulle också kunna vara en fikakasse från Haga eller vad som helst.

Hanna Dahlberg jobbar som projektledare på konsultbolaget Knowit, men är permitterad på deltid vilket har gett henne tid att samordna initiativet. Tack vare hjälp från en rad andra företag i Göteborg var e-handeln igång på bara några veckor.

Både Hanna Dahlberg och de andra aktörerna som har gjort projektet möjligt jobbar ideellt:

– De enda som får betalt är handlarna och taxichaufförerna, säger Hanna Dahlberg.

LÄS MER: Krisande kondiset tar fikabrödet till stammisarna

Vill rädda både Saluhallen och sig själva

Inne på Saluhallen rör sig en del kunder på valborgsmässoaftons eftermiddag. Men många gånger är det helt tomt där inne. Det säger Titti Landgren, ansvarig för Steinbrenner & Nybergs butik. Hon är en av handlarna som bidrar till den gemensamma matkassen:

– För oss handlar det både om att rädda Saluhallen och om att gå runt själva. Vid månadsskiftet mars-april hade vår omsättning minskat med 70 procent. Nu är det nog närmare 80, säger hon.

När alla påsar är färdigpackade lastas de in i varuhissen och körs upp till markplan. Utanför Saluhallen möts Hanna Dahlberg av de taxichaufförer som ska köra ut påsarna. Jari Wathén, en av chaufförerna, ser fram emot det:

– Vi lämnar påsarna utanför folks dörrar, men ibland stötar man på någon och det är roligt att se hur glada de blir. Sedan är det ett bra sätt att få ruljans på affärerna också, både för handlarnas del och för vår, säger han.

LÄS MER: Volvos corona-drag – lanserar ny webbhandel

"Finns en vilja att hjälpa till"

Enligt Hanna Dahlberg har handlare i andra delar av stan också uttryckt intresse för initiativet. Men det kräver det både tid och energi:

– När man är några av de som har drabbats hårdast av den här krisen kan det vara tungt att starta upp ett nytt projekt. Men min uppfattning är ändå att de är glada över att folk inte bara låter dem försvinna, säger Hanna Dahlberg, och fortsätter:

– I och med att flera verksamheter delar på intäkterna från en och samma kasse måste man få upp volymerna för att det ska göra någon verklig skillnad. Men detta visar att det finns en vilja att hjälpa till.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.