"Det värsta som kan hända är faktiskt inte så farligt"

ANNONS
|

Du var en av pionjärerna inom ekologiskt mode i Sverige. Hur väcktes det intresset?

- Jag har alltid velat bli designer, men hade svårt att förlikas med det ytliga i modevärlden och med all den giftiga konsumtion den uppmuntrar till. Runt millennieskiftet trodde jag att modebranschen stod inför en stor förändring och var redo att ställa om. Jag trodde att jag var ute i sista sekunden med mina ekologiska kläder då, men det visade sig att det var långt kvar. Man tror gärna att modebranschen är så hipp och snabb. I själva verket är den en gammal trög dinosaurie.

Hur gick det med din affärsidé att sälja ekokläder?

ANNONS

- Det tog betydligt längre tid än jag trodde, men sedan gick det jättebra en period. Jag hade bland annat ett samarbete med Saab som resulterade i en hyllad klädkollektion och General Motors var min största kunde. Jag hade också finansiering av statliga sjätte AP-fonden. Uppbackad av världens största företag och svenska staten–säkrare än så kan man nog inte vara, tänkte jag. Sedan hände det en del...

Finanskrisen kom, General Motors kraschade och AP-fonden drog sig ur som finansiär. Hur reagerade du?

- Jag blev helt euforisk! Det låter konstigt, men det kändes som mitt livs chans. Jag bestämde mig för att inga jäkla kostymgubbar skulle få bestämma om mitt företag ska gå i konkurs, utan att det skulle vara upp till mig i så fall. Jag bestämde mig också för att ta mig tid att fundera över vad jag egentligen ville med mitt entreprenörsskap. Jag la mig raklång på soffan i nio månader.

Vad kom du fram till?

- Att jag inte ville fortsätta särskilja mitt yrkesjag från mitt privata jag. Jag tror att det är många som upplever att man dras mellan två identiteter. Dels ens egen personliga kärna, dels den yttre professionella identitet som man ska upprätthålla hela tiden. Det har varit ovanligt i arbetslivet att blanda in individuella drivkrafter och önskningar men jag hoppas att det är på väg att ändras. Nu driver jag ett tjänsteföretag där målet är att få andra företag att implementera ett högre syfte i verksamheten.

ANNONS

Du har nyligen släppt en bok, vad handlar den om?

- Om att skapa utrymme för reflektion så att man startar den där revolutionen i huvudet som gör att man utvecklas. Målet är att känna att det man bär i sitt hjärta ligger i linje med det man faktiskt gör på dagarna.

Är det realistiskt att alla ska förverkliga sig själva just i yrkeslivet?

- Arbete behöver ju inte vara det man drar in sin lön på. Man kan bidra till världen på andra sätt. Men ägnar man för mycket tid och uppmärksamhet åt saker som man har motstånd mot så urholkar man sakta men säkert sig själv. Jag tror många upplever sitt yrkesliv som otillfredsställande, för att man inte kan vara den personen man är i sitt yrke.

Pratas det mer om självförverkligande idag, så att kraven på det blir högre?

- Det kan absolut bli ett krav, att man ska göra så mycket som möjligt av sin potential, annars är man en loser. Ibland kan det också vara svårt att skilja det man verkligen vill göra från det som applåderas av omgivningen för tillfället. Att entreprenören är så hyllad just nu finns det säkert också en politisk agenda bakom. Sverige har en hög arbetslöshet så man behöver uppmuntra folk att skapa sina egna jobb.

ANNONS

Samtidigt är det ju långt ifrån alla entreprenörer som lyckas. Hur vågar man försöka ändå?

- Jag har ju verkligen varit där, inte vetat om jag ska gå i konkurs eller hur jag ska betala hyran nästa vecka. Det har lärt mig total tillit till livet och till att saker ordnar sig.

- Sedan får man göra en riskanalys: Vad är det värsta som kan hända? För min del är det att jag blir hemlös med två ungar. Då hamnar jag uppe på Johanneskyrkan och så får vi soppa, och så får vi väl bo på ett härbärge ett tag. I Sverige dör man faktiskt inte om man misslyckas. Om man inte är rädd för att förlora ansiktet så är det värsta som kan hända inte så farligt.

Josefin Lassbo

Gör: Driver företaget Reflective Circle international och Reflective Circle publishing, delägare i ett nystartat företag som utvecklar produkter i Jute.

Bakgrund: Magisterexamen från Danmarks designskola.

Aktuell: Med boken Management för hållbar utveckling och personligt ledarskap

Ålder: 39

Senast lästa bok: Theory U av Otto Scharmer

ANNONS