Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det bästa för att barnen ska lära sig är att sitt med som förälder, enligt Marie Utterberg Modén.
Det bästa för att barnen ska lära sig är att sitt med som förälder, enligt Marie Utterberg Modén. Bild: NICKLAS ELMRIN

Det ska du tänka på när du laddar ner läxappar till barn

Det finns en uppsjö av lärande appar och spel för barn – men hur mycket lär sig barnen egentligen av att använda dem?
Och vad ska du som förälder tänka på innan du laddar ner?

Appar som lär barn programmering, uppmuntrar till problemlösning, drillar i geografi eller alfabetet. Och kanske framför allt – appar som ska lära barn matte.

Det finns en uppsjö lärande spel som vänder sig till barn i alla åldrar, och som ofta bygger på gameification, eller spelifiering, av lärande.

Men tvärt emot vad både beskrivningar av spelen och reklamen för dem ofta hävdar, är de sällan baserade på vetenskap.

– Generellt kan man säga att det är väldigt få av dessa appar som har någon vetenskaplig koppling, de är inte beforskade, säger Martin Tallvid, forskare i tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap.

LÄS MER: Föräldrar pressar lärare om betyg

LÄS MER: Skola flyttar nyanlända – satsar på padel

”Får man fel testar man något annat”

Han och kollegan Marie Utterberg Modén har i sin forskning sett att det inte räcker att läromedlet är digitalt och därför skulle vara mer givande för barnet, eller att spelmomentet lockar barn till att lära sig mer.

– När barn spelar är ofta inställningen att de ska klara spelet och få någon form av inbyggd belöning, inte att de ska lära sig något. Man vill svara rätt och komma vidare. I ett klassrum ser man lärandet som en process, svarar någon fel kan man diskutera och lära sig av det. Så fungerar inte den snabba feedbacken i apparna. Får man fel så testar man något annat tills det blir rätt, utan att kanske förstå varför, säger Marie Utterberg Modén.

Om en app är användbar eller inte beror dock på vad den förväntas leda till, och hur den används. Ofta är idén att barnen ska kunna jobba ganska självständigt och i spelet få återkoppling på vad de gör.

– Men den återkopplingen är ganska begränsad, man får svar på om man gjort rätt eller fel och belönas med en stjärna. Forskningen visar att barn behöver mer kvalitativ återkoppling än så för sitt lärande, säger Martin Tallvid.

Fungerar bättre för att traggla

En bit på vägen är att som förälder sitta med och spela, menar Marie Utterberg Modén.

– Vill man nå en djupare förståelse så är det väldigt bra om föräldrarna sitter med barnen och är delaktiga och engagerade.

Spelen kan dock vara användbara i vissa fall: när det gäller mer repetitiv inlärning, som att nöta in multiplikationstabellen, glosor, alfabetet eller lära sig siffrorna. Här är det de minsta barnen som kan ha störst nytta av de digitala verktygen. Det menar Catarina Player-Koro, Som forskar inom pedagogiskt arbete kring frågor om skolans digitalisering.

– När det gäller saker som att lära sig bokstäver och siffror, eller förstå antal och symboler så kan en app vara ett bra sätt att stimulera till mängdträning som faktiskt är en viktig aspekt av inlärning. Den kategorin inlärning kan en app stödja.

Gratis av en anledning

För att som förälder känna sig trygg med att ladda ner en app till barnet, tycker hon att det finns flera saker som man bör tänka på. Bland annat ifall appen kostar pengar eller inte. Är den gratis, så är den ofta det av en orsak.

– De apparna har ofta som främsta mål att göra reklam för saker som riktar sig till barn, eller samla in data. Många appar ligger och kör i bakgrunden och samlar in data från exempelvis din telefon även när du appen inte används. Den datan kan sedan säljas vidare till tredje part, och vad den sedan gör med uppgifterna har man ingen kontroll över, säger Catarina Player-Koro.

Hon menar att det ofta finns en naivitet kring datainsamling och vad det används till. De företag som främst vill samla in data med hjälp av apparna har heller inte som främsta syfte att stödja barn i sitt lärande.

– Är avsikten för dig som förälder att stödja barnet i matematik, så är det inte alls säkert att det är vad appen alls kommer att göra. Det finns ingen granskning som ser till att det inte lärs ut felaktigheter. Så det finns många lager av detta, men att skydda sina barn från exploatering är kanske den viktigaste orsaken till att man bör vara försiktig.

Så här hittar du schyssta appar:

• Leta på nätet efter appar som lärare tipsat om.

• Fråga i skolan/förskolan vilka appar de använder där, eller be om tips från pedagogerna.

• I Göteborg har förvaltningarna listor på godkända appar som får användas i skolan. Be skolan att få tillgång till den listan.

• Gratis är sällan gratis i slutändan. Ta reda på om det finns köp i appen, eller om den innehåller mycket reklam som vänder sig till barnen innan du laddar ner.

• Kolla upp tillverkaren eller distributören, är den en större välkänd tillverkare med ett kvalitativt tänk bakom sina produkter? Vilken kompetens har tillverkarna, och vad skriver de om de sakerna som appen tillhandahåller?

• Ta reda på vilken data om dig som appen ber att få ta del av.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.