"Det får inte bli dubbelmoral"

ANNONS
|

När unga akademiker väljer arbetsgivare är det fortfarande viktigast att företaget tillverkar spännande produkter eller tjänster, att ledningen är förtroendeingivande och att företaget har ett gott rykte.

Men i den senaste företagsbarometern som Universum gjort säger mer än var femte att CSR-frågorna etik och moral är en av de tre viktigaste beslutsfaktorerna när man väljer arbetsgivare.

- Då handlar det främst om etik och moral. Vi lever i en värld av företagsskandaler, som Enron och Skandia och unga ser ofta sig själva som varumärken. Det är viktigt för dem att kunna dela företagets värderingar, säger Anna Dyhre, chef på Universum.

ANNONS

Det handlar om vilken image man som arbetsgivare vill ha. Bilar, exempelvis, blir allt mer lika. För att ett bilföretag ska kunna locka till sig ny arbetskraft måste de enligt Anna Dyhres resonemang visa att det kan leverera något annat, som ofta är värderingsstyrt.

Det får inte bli plastigt och påklistrat eller klichéartat som "I år skickar vi inga julkort utan skänker pengar i stället".

- Man måste trampa försiktigt, det är svårt och får inte bli dubbelmoral. Det ska handla om konkreta saker och ett engagemang över tid och hänga ihop med det man gör, säger Anna Dyhre.

Statliga verk och myndigheter är populära arbetsplatser i fråga om etik och moral.

ANNONS