Allt mer arbete sker på distans. En tydlig trend i arbetslivet även innan coronapandemin tvingade fram allt mer arbete hemifrån. Större flexibilitet efterfrågas av allt fler anställda, samtidigt som miljöskäl är en viktig faktor till att allt fler arbetsgivare öppnar upp för att jobba på distans. Nästan hälften av alla som jobbar på företag med fler än tio anställda jobbar hemifrån någon eller några dagar i veckan. Detta innebär även utmaningar för chefer och arbetsledare, något som flera nya bolag inom så kallat HR-tech (teknik inom human resources) varit snabba på att försöka lösa.
Inspirerade av Amazon och Google
Ett av dessa bolag är Flourish i Göteborg, vars chattjänst ska göra det smidigt för medarbetare att ge feedback på sin arbetssituation. Tjänsten är en chatbot som kan integreras i de program som medarbetarna oftast använder för att kommunicera, som Microsoft Teams, Slack eller Facebook Messenger.
– Medarbetarna får med jämna mellanrum ett meddelande genom Flourish där man för en kort dialog om hur man trivs på jobbet och vad man kan göra för att det ska bli ännu bättre, säger Mårten Andersson, vd och grundare av Flourish.
När Mårten Andersson får några år sedan studerade i Kalifornien fick han chans att göra studiebesök på några av de stora techbolagen, som Amazon, Google och IBM, och se hur de jobbar med digitala hjälpmedel för att förbättra arbetsmiljön.
– Jag såg snabbt att de gör det på ett sätt vi inte gör i Sverige ännu. Här gör företag ofta en större medarbetarundersökning kanske en eller ett par gånger om året. Men de är ofta lite för långsamma för att man ska kunna agera på dem. Det händer mycket på ett år, säger Mårten Andersson.
LÄS MER:Riskkapitalisterna: Därför finns vi inte i Göteborg
"Det som funkar i dag är chatt"
Han pitchade sin idé för en investerare som gjorde tummen upp. Målsättningen var att bryta ner den vanliga medarbetarenkäten och göra den mer löpande. Men hur?
– Skulle vi bygga en app eller jobba med feedbackinsamling i mail som man traditionellt har gjort? Nej, vi har både mängder av appar som skickar oss notifikationer och vi får otroligt mycket spam i mailen som du aldrig ens öppnar. Det som funkar i dag är chatt. Det är så vi kommunicerar med våra närmsta vänner och kollegor.
När svaren sedan samlas in fokuserar Flourish dels på att analysera resultatet, men kanske ännu mer på att presentera konkreta förbättringsförslag och aktiviteter chefen kan göra för att förbättra arbetsmiljön.
– Det är ofta hårt fokus på att samla datapunkter och analysera. Så har det varit i många år, man har pratat så mycket om big data. Du kan analysera det hur mycket som helst, men frågan cheferna ställer sig är: vad ska jag göra åt det? Som chef får du en lista över konkreta aktiviteter du kan göra.
På sikt ska chefer i olika företag och länder även kunna dela med sig av sina förbättringsförslag och vad som fungerat för dem.
– Vi försöker i mjukvaran bygga ett community där man kan dela erfarenheter chefer emellan. Det är ett långsiktigt arbete som vi har påbörjat, men mycket data som behöver samlas in.
Fakta: Flourish
En tjänst för att samla feedback och ge återkoppling mellan medarbetare och närmsta chef i Microsoft Teams, Slack eller Facebook Messenger.
Grundades 2018 av Mårten Andersson, Jonas Malmberg, Ulf Larsson och Filip Larsson.
I dag arbetar 7 personer i företaget.
Investerare är FBG Invest, Hallands Invest och ett antal aktörer från både Göteborg och Stockholm.
Digitala lösningar för HR har blivit allt vanligare, men med lite olika inriktningar. Flourish fokuserar i första hand på distansledarskap och yrken där man inte träffas vid kaffemaskinen varje dag.
– Det kan vara IT-konsulter eller bemanningsföretag där medarbetarna jobbar ute hos kund. Även för fabriksarbetare där de som jobbar på golvet gör det teambaserat och chefen inte är bland dem dagligen och styr produktionen, säger Mårten Andersson.
LÄS MER:Wallenstam köper in sig i kollektiv
Vill förbättra medarbetarundersökningen
Han menar att även om just digitala lösningar har blivit vanligare och konkurrensen absolut finns där, så är det än så länge inte trångt på marknaden.
– Praktiskt taget alla organisationer gör någon form av medarbetarundersökning och nästan alla ser att vi behöver förändra sättet vi gör det på i dag. Så det finns plats för många aktörer.
Flourish stängde i februari en andra investeringsrunda, som även den visade på att kombinationen av intresse för digitala HR-verktyg och ökat distansarbete visat sig vara vinnande.
– Den gemensamma nämnaren för våra investerare är att de ser hur distansarbete och att jobba distribuerat är ett sätt att öka effektiviteten, och att det sprider sig och blir allt vanligare världen över. Att distansarbete kommer att öka är ofrånkomligt och jag tror att vi bara har sett början på utvecklingen. I samband med det som händer i världen just nu sätts många företags digitaliseringstjänster på prov.