Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Fords styrelseordförande Bill Ford visar upp bolagets uppdatering av klassikern Mustang Shelby GT500 i Detroit. Arkivbild

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Den amerikanska bilbranschen går i otakt

Den europeiska bilbranschen har på senare år fått hård kritik för att den lanserar fel sorts modeller. Elbilarna dröjer och tonvikten hos många tillverkare ligger fortfarande på stora och bränsleslukande bilar. Jämfört med USA är dock det europeiska miljötänket enormt.

Just nu pågår den klassiska bilmässan i Detroit och det är bara att konstatera: den är inte var den har varit. Många stora tillverkare har helt valt bort mässan och några har valt andra fönster för att få uppmärksamhet, till exempel elektronikmässan i Las Vegas. Branschens minskande intresse är drabbar dock inte bara mässorna i USA, trenden är densamma i Europa.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vad som utmärker årets mässa i Detroit är att den knappt visar några spår av miljötänk. Mest ljus riktades mot stora suvar, trucks (det vi kallar pickuper) och sentimentala uppdateringar av gamla klassiker. På presskonferensen som drog mest besökare visade Ford upp "nya" Mustang Shelby GT500, en klassisk muskelbil som i den nya versionen får över 700 hästkrafter.

Två elbilar

Bara två rena elbilar visades upp i Detroit och ingen av dem är klar för produktion.

De amerikanska tillverkarna å sin sida kan hävda att det är så här bilmarknaden ser ut i USA i dag. I december var 72 procent av alla sålda fordon suvar och trucks medan försäljningen av klassiska sedaner har rasat. Konsumenternas sug efter stora bilar är också förklaringen till att Ford och General Motors under hösten, till Donald Trumps stora förtret, aviserat nedläggningar av många amerikanska fabriker som tillverkat de äldre, traditionella modellerna.

På tisdagen kom dock goda nyheter som fick presidenten att ge sig ut på Twitter. Volkswagen ska investera 800 miljoner dollar i en ny fabrik i USA som ska tillverka elbilar. Ledningen för BMW meddelade i höstas att de överväger en ny fabrik för motortillverkning i landet.

"Bilföretagen väller in i USA", konstaterade presidenten.

Politiskt tryck

En stor skillnad mellan USA och Europa är trycket politikerna satt på tillverkarna för att ta fram miljövänligare modeller. Miljöskatter på bensin förekommer inte i någon större utsträckning i USA även om det skiljer sig mellan staterna. I januari låg snittpriset för en liter bensin på 0,68 dollar eller drygt 6 kronor, medan priset är omkring en krona högre i Kalifornien. Inom EU är miljöskatter självklara och det har det på senare tid kommit hårda krav på stegvis minskande utsläpp och flera länder har aviserat försäljningsförbud mot nya diesel- och bensindrivna personbilar 2030.

I USA är läget för förbrukning och utsläpp oklart. Enligt president Obamas administration skulle tillverkarnas modeller i snitt klara 100 kilometer på 7,8 liter senast 2025. Donald Trump vill dock inte införa den hårdare gränsen, vilket många räknar med kommer att starta ett juridiskt bråk med Kalifornien som kan sätta egna och hårdare gränser för utsläpp och förbrukning.

Rättad: En tidigare version av denna text innehöll en felaktig uppgift om prisskillnaderna på bensin i USA.