Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Reparation av ett punkterat däck på en däckverkstad. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Reparation av ett punkterat däck på en däckverkstad. Bild: Fredrik Sandberg/TT

De vill ha rotavdrag för bilreparationer

Man kan få rut-avdrag för att reparera vitvaror – men inte rot-avdrag bilen.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening vädjar nu till regeringen om ett rot-avdrag för att få bukt med svartjobbarna i branschen.

Bilhandeln och bilverkstäderna sysselsätter över 40 000 personer i Sverige, och fyra av fem nya jobb skapas inom tjänstesektorn. Frågan är då, ska de vara svarta eller vita jobb? skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening i ett upprop som också har skickats till regeringen, där organisationen vädjar om ett omedelbart rot-avdrag för branschen.

– Seriösa bilverkstäder får ständigt ökade krav som leder till att öka klyftan mot den oseriösa svarta verkstaden. Ingen kontrollerar verkstäder, däckverkstäder, bilvårdare med flera, som saknar organisationsnummer och fast adress och de är svåra för myndigheterna att finna, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

LÄS MER: Fler vill ha rotavdrag under pandemin

LÄS MER: Mycket att spara när rutavdraget utvidgas – det här ska du tänka på

Därför vill branschen att regeringen snarast inför ett rot-avdrag även för bilreparationer.

– Under coronapandemin har ju regeringen visat sig vara villig att stötta företagen, men istället för att ge bort pengar som bidrag, eller lån som ska betalas tillbaka med sex procents ränta, vore ett rot-avdrag mycket bättre för då skulle man också kunna minska gapet mellan vita och svarta pengar och staten skulle få mer pang för pengarna, säger Bo Ericsson.

Svarta verkstäder varje vår och höst

Han uppskattar att upp till en halv miljard svarta kronor årligen skulle kunna förvandlas till vita inkomster med ett rot-avdrag för branschen.

Exempelvis dyker det upp ”verkstäder” varje vår och höst vid större handelscentrum där man kan byta däck, konstaterar han. Svarta företag med kontoret på fickan som konkurrerar med de seriösa bilverkstäderna.

– Myndigheterna vill ju också att vi ska handla vitt, men om gapet är för stort så väljer man ett lägre pris, och då kanske man väljer det svarta. Här skulle regeringen kunna göra mycket för branschen. Och med ett rot-avdrag betalas skatter, sociala avgifter och moms, säger Bo Ericsson.

Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Bild: Fotograf Jannis Politidis

Dessutom skulle det också kunna skapa fler arbetstillfällen.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har tidigare vänt sig till regeringen med förfrågningar om att kunna få rot-avdrag för branschen.

– Ja, det har vi gjort. Men det enda besked vi fått är att det inte är aktuellt för tillfället, säger han.

Och det beslutet förefaller ligga fast, när GP skickar frågan vidare om rot-avdrag till bilverkstäder till finansdepartementet, som svarar så här:

”Inget sådant förslag bereds i Regeringskansliet, däremot lyfter bilbranschen viktiga frågor om svartarbete. På det området har vi genomfört och fortsätter genomföra viktiga reformer, exempelvis personalliggare som utvidgats till fordonsserviceverksamhet och satsningen mot osund konkurrens där åtta myndigheter gör gemensamma oannonserade kontrollbesök på arbetsplatser.”

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.