Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

GSR:s Jianghua Su och Nevs Stefan Tilk undertecknar samarbetet i Trollhättan – en ceremoni som bevittnades av bland annat statsminister Stefan Löfven. Till vänster om honom gamla IF Metall-kollegan Paul Åkerlund, numer kommunalråd i Trollhättan, till höger Nevs huvudägare Kai Johan Jiang. Bild: STEFAN BENNHAGE
GSR:s Jianghua Su och Nevs Stefan Tilk undertecknar samarbetet i Trollhättan – en ceremoni som bevittnades av bland annat statsminister Stefan Löfven. Till vänster om honom gamla IF Metall-kollegan Paul Åkerlund, numer kommunalråd i Trollhättan, till höger Nevs huvudägare Kai Johan Jiang. Bild: STEFAN BENNHAGE

De vill bygga ny fabrik på Saab-området i Trollhättan

Det kan bli en helt ny fabrik på biltillverkaren Nevs område i Trollhättan. Här ska man ägna sig åt elbilsbatterier och bakom planerna hittar man nya miljardinvesterare från Kina – som nyss köpte upp japanska Nissans batteridel.
– Förhoppningen är att fabriken ska stå klar när vi har egen produktion i Trollhättan, säger Nevs vd Stefan Tilk.

Det var på onsdagen som det stod klart att Nevs i Trollhättan – som köpte upp Saab Automobiles konkursbo – fått en investering på drygt fyra miljarder kronor från Kina. Nyheten meddelades i närvaro av statsminister Stefan Löfven som under onsdagen var på besök i Trollhättan. Samtidigt stod det klart att GSR planerar bygga en sammansättningsfabrik för batterier för elbilar på Nevs fabriksområde. Tanken är att batterierna inte bara ska sitta i Nevs elbilar utan även användas av andra aktörer i Sverige.

– Vi kommer att upplåta mark och hjälpa dem att komma igång med batterifabriken, säger Stefan Tilk, Nevs vd och koncernchef, som är från Göteborg har en bakgrund på bland annat AB Volvo.

GSR har tidigare gjort sig kända för att ha investerat i grön teknologi och elbilar. I augusti i fjol köpte GSR det japanska bilmärket Nissans Leafs batteritillverkning och det är just via Nissan Batteries som man har planer på den nya fabriken i Trollhättan.

– Förhoppningen är att fabriken ska stå klar när vi har egen produktion i Trollhättan så att man kan få en direktleverans av batterier till våra bilar, säger Tilk som i nuläget inte vill gå ut med någon tidpunkt om när så ska ske.

– Nu får vi chans att fortsätta med den nya plattform som ska in i produktionen i Trollhättan så snart som möjligt. Det kommer behövas mer pengar, men den här investeringen hjälper definitivt till.

I Trollhättan ägnar man sig i dag bland annat åt att stödja bolaget i Kina där man håller på att bygga en fabrik samt lansera en bil, enligt Tilk.

– Vi får betalt för de tjänsterna här men det är ju alltid en utmaning att få betalt från just Kina. Nu får vi på sikt fyra miljarder in på kontot i Trollhättan vilket gör att det blir mindre stress under en överskådlig framtid.

Enligt Reuters förvaltade GSR vid tidpunkten för Nissan-köpet en fond värderad till fem miljarder dollar – motsvarande dryg 41 miljarder kronor – tänkt att användas till förvärv av andra bolag.

Från kinesiska statens håll driver man på elbilstillverkning i syfte att få bukt med luftföroreningar. Samtidigt hjälper man inhemska biltillverkare att ta steget bort från förbränningsmotorer för att bli globala aktörer, något som gör batteritillverkning väldigt attraktivt för kinesiska företag.

I höstas meddelade Nevs att man skrivit på ett samförståndsavtal med Didi, Kinas svar på taxitjänsten Uber. Även det avtalet gällde motsvarande fyra miljarder kronor och ska ha spelat roll för GSR när det gällde investeringen i Trollhättan. GSR var nämligen en av de första att investera i Didi för fem år sedan.

Det var år 2012 som Nevs presenterades som ny ägare till Saab-fabriken i Trollhättan. Företagets huvudägare Kai Johan Jiang – som i dagarna utsågs till 19:e mäktigast i hållbarhetssverige av tidningen Aktuell Hållbarhet – har sedan dess kunnat presentera en rad kinesiska investeringar. I augusti i fjol till exempel var det ett annat kinesiskt investmentbolag, Beijing Zhigan Shenghuo Technology, som sköt till motsvarande en knapp miljard svenska kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.