Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Lova Svensson, ekonomichef till vänster, och Amanda Mattsson, vd, har visioner om att kunna sprida konceptet om gratis mensskydd på skolor och arbetsplatser över hela världen.

De ska erövra världen med gratis mensskydd

Lika självklart som tvål och toalettpapper. Det anser Amanda Mattsson och Lova Svensson att det ska vara med mensskydd.
Efter att ha fått sin tidigare gymnasieskola att haka på hoppas nu de unga entreprenörerna att fler skolor och arbetsplatser ska erbjuda gratis mensskydd.
– Visionen är att det här ska finnas i hela världen om tio år, säger vd:n Amanda Mattsson.

Idén om att starta ett företag som levererar mensskydd som skolor och arbetsplatser erbjuder gratis till elever och anställda föddes när Amanda Mattsson och Lova Svensson, 21, läste Ung företagsverksamhet på Thoren Business School i Örebro.

Nu har gymnasieskolan blivit de unga entreprenörernas första kund, vilket först uppmärksammades av P4 Örebro.

”Lika självklart som toalettpapper”

Kvinnorna hoppas nu att fler skolor och arbetsplatser i Sverige kommer att ta efter och teckna avtal med sitt nystartade aktiebolag Period Pack Sweden AB som lanserade tjänsten för en månad sedan.

– Vi tycker att det ska vara lika självklart med mensskydd som det är med tvål och toalettpapper. Vi vill framför allt hjälpa tjejer i skolan och hjälpa dem att skapa en tryggare vardag, men även kvinnor i arbetslivet. Man kan aldrig veta exakt när man är i behov av mensskydd och då får man använda sig av en temporär lösning som toalettpapper, säger Amanda Mattsson, som är vd och försäljningschef för Period packs.

Produkten som entreprenörerna säljer till skolor och arbetsplatser levererar mensskydd i en behållare som monteras upp på verksamheternas toaletter. Behållaren har två olika storlekar av tamponger och har en tidsfördröjning som gör att man undviker att personer missbrukar produkten och tömmer hela behållaren. Bild: Privat
Produkten som entreprenörerna säljer till skolor och arbetsplatser levererar mensskydd i en behållare som monteras upp på verksamheternas toaletter. Behållaren har två olika storlekar av tamponger och har en tidsfördröjning som gör att man undviker att personer missbrukar produkten och tömmer hela behållaren. Bild: Privat

Utöver grundarna Amanda Mattsson och Lova Svensson har företaget redan två anställda som nu jobbar heltid.

Visionerna är stora och möjligheterna enorma.

Att ingen annan kommit på idén tidigare tror Amanda Mattsson beror på att mens är och har varit ett tabubelagt ämne att prata om.

– När vi pratar med män om det här så tror många att det finns och är gratis samtidigt som kvinnor har tagit för givet att det inte ska vara så. Det här berör hälften av befolkningen, men det är det ingen som riktigt har tänkt på, säger hon.

Planerar att anställa fler

Entreprenörernas målsättning är att deras produkt i framtiden ska sprida sig över hela världen.

– Det är många kunder som hör av sig själva till oss om det här och vi vill expandera till Norden efter jul. Visionen är att det ska finnas på toaletter över hela världen inom tio år, säger Amanda Mattsson.

Hur ska ni göra för att skydda den här affärsidén så att ingen annan kopierar den och kanske hinner före er?

– Vi har sökt alla patent och skydd som går att söka och kommer att anställa ännu fler för att springa före, säger Amanda Mattsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.