Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Handeln befinner sig i stor förändring över hela världen, hur den snabba utvecklingen kan påverka Göteborg och lokala handlare är frågor som ska diskuteras under eventet GP Live. Bild: Thomas Johansson
Handeln befinner sig i stor förändring över hela världen, hur den snabba utvecklingen kan påverka Göteborg och lokala handlare är frågor som ska diskuteras under eventet GP Live. Bild: Thomas Johansson

De ska diskutera handelsrevolutionen

Hur väntas vi handla våra kläder, prylar och mat i framtiden – och hur förändrar det Göteborgs shoppinggator och gallerior. Det är frågor som ska diskuteras när digitala uppstickare nu möter etablerade jättar, handelsforskare, fastighetschefer och Göteborgs stadsarkitekt.

67 miljarder kronor – så mycket omsatte den svenska e-handeln under förra året. Det är 16 procent mer än under 2016 och motsvarar knappt nio procent av den totala detaljhandeln. Den snabba tillväxten spås fortsätta framöver. Samtidigt ökade den totala detaljhandeln med blygsamma 2,1 procent medan försäljningen av kläder och skor i butik faller trots brinnande högkonjunktur. Flera klädjättar har också fått se börsvärden på många miljarder gå upp i rök de senaste månaderna. Den digitala revolutionen av handeln har pågått länge, men börjar nu på allvar dela upp aktörer i tydliga vinnare – och förlorare.

"Högt upp på agendan för alla"

– Utvecklingen har blivit mer påtaglig nu och den har fått större effekter på hela branschen. Digitaliseringen påverkar allt från vårt konsumentbeteende, till var vi hämtar inspiration, hur vi betalar och vilka slags varor och tjänster vi efterfrågar. De här frågorna ligger högt upp på agendan för de flesta handelsaktörer i dag och hur du hanterar dem är avgörande för hur du lyckas framöver, säger Johan Hagberg, universitetslektor och docent i marknadsföring vid Göteborgs Universitet.

Han har forskat om och skrivit flera böcker kring handelns digitalisering och är en av totalt sex personer som i nästa vecka, på GP Live, ska diskutera e-handelns framtid – och hur den kan påverka dagens butiker och shoppingcenter och stadskärnor. Med på scen, för att ge sitt perspektiv på frågan, är också bland annat Göteborgs stads stadsarkitekt Björn Siesjö och Vasakronans regionchef Kristina Pettersson Post.

Uppstickare som skippar butiken

Paret Pernilla och Niclas Nyrensten, som grundat snabbväxande friluftsklädmärket Revolutionrace, ska samtidigt berätta hur de lyckats slå sig fram i det nya landskapet. De började i liten skala i Borås 2014 och har valt att hoppa över hela det traditionella nätverket av återförsäljare.

– Tanken var att bygga märket helt utan återförsäljare och låta kunderna vara med och påverka, säger vd Pernilla Nyrensten.

– Vi styr hela märket själva och hur marknadsföringen görs. Och vi kan hålla mycket konkurrenskraftiga priser eftersom vi skippar agenterna och butiksleden, säger Niclas Nyrensten.

I dag omsätter märket över 200 miljoner kronor och håller på att etablera sig i fler länder.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.