Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Metry samlar in energidata åt fastighetsbolag för att de ska kunna bli mer energieffektiva. På bilden grundarna Joel Torkelsson och Magnus Hornef. Bild: Nicklas Elmrin

De samlar data åt Sveriges fastighetsägare

Metry är startupen som hjälper fastighetsägarna till effektivare energianvändning med hjälp av insamling av data. En tjänst som visat sig efterfrågad – företaget har mer än fördubblat sin personalstyrka det senaste året.

Våra byggnader står för en stor del av den globala energianvändningen, upp till 40 procent enligt FN:s miljöprogram UNEP. FN slår även fast att redan med befintlig teknik kan man spara mellan 30 och 80 procent i energianvändning.

Siffrorna har ett globalt perspektiv, men även här på hemmaplan kan mycket göras – i dag läser många fastighetsägare fortfarande av sina energimätare manuellt, och även för större bolag med välutbyggd teknik kan den stora mängden data vara svår att hantera.

Tillgången saknas

– Vi har konstaterat att det är tillgången till själva energidatan som saknas. Det är därför fastighetsägarna inte installerar den teknik som faktiskt redan finns, säger Magnus Hornef. Tillsammans med Joel Torkelsson har han grundat Proptech-bolaget Metry, som har gjort det till sin nisch att samla in och strukturera data.

– Vi förser fastighetsbolagen med energidata så att de kan spara energi och pengar. Problemet vi löser är just själva datainsamlingen. När man ska göra en analys är ungefär 80 procent av jobbet att samla in och strukturera själva datan, sedan är analyserna bara 20 procent. Så vi löser ett datainsamlingsproblem, men syftet är att spara energi, säger Magnus Hornef, vd för bolaget.

De bägge grundarna parades ihop på Chalmers entreprenörsskola 2012 – en programmerare och en ekonom. Temat satte de ganska snabbt, deras bolag skulle syssla med energi och med IT. Men hur var inte riktigt lika klart.

– Ganska länge sålde vi appar till energibolag, men affären tog aldrig fart. Energibolag vill inte spara energi, eller i alla fall inte betala så mycket pengar för att göra det. Men så fick vi frågan från Castellum om vi inte kunde hämta data från energibolagen och få in den i deras egna system för analys, säger Magnus Hornef.

Behöver helhetsbild

– Är man ett stort fastighetsbolag, med byggnader i hela Sverige, så hjälper det inte att ett energibolag själva har ett analysverktyg på sin hemsida. Man har kanske sjutton leverantörer till och behöver en helhetsbild. Så där föddes vår idé, fyller Joel Torkelsson i.

I dag har Metry ungefär hälften av Sveriges 20 största fastighetsbolag som sina kunder, och ser inga svenska konkurrenter i dagsläget.

– Det finns många andra som gör insamlingar, men de flesta andra slår ihop insamlingen med någon annan tjänst. I Sverige är vi de enda vad vi vet som är helt fokuserade på datainsamling. Vi låter hårdvaruleverantörer installera själva mätarna, och dem som är bra på att spara energi göra det, säger Magnus Hornef.

Hittills har de inte heller haft något behov av att bredda bolaget – det växer ändå. Vid starten 2012 var de två, för ett år sedan arbetade 14 personer på kontoret och i dag är de drygt 30. Nästa år räknar man med att vara närmare 50.

– När vi började var det kilowattimmar man mätte, men sedan har det blivit returtemperatur, flöden, kostnader, co2-mätningar, sensorer som mäter närvaro, och så vidare. Det kommer hela tiden mer och mer data man vill få in. Så det räcker gott för oss att fokusera på.

Utmaning i framtiden

En trend som växer sig allt starkare på energimarknaden är så kallad microproduktion, som exempelvis solceller på hustaken. Här finns en framtida utmaning i att hantera ett mer komplext ekosystem av energi, där Metry ser sig själva i en viktig roll.

– Vi kan exempelvis hjälpa fastighetsbolagen att optimera sin egenproduktion och köpa och sälja tillgång till el precis som elhandlarna gör idag. Data kommer att flöda mellan en massa olika aktörer om fem eller tio år, det företag som är duktig på att hantera det får en väldigt viktig position, säger Joel Torkelsson.

Bildtexter:

”Syftet och bakgrunden till vår existens är att ha en inverkan på klimat och energiförbrukning, vi tror att det är dataaggregering som saknas. Det är vår drivkraft”, säger Magnus Hornef.

Fler och fler fastighetsbolag fokuserar på digitalisering, men variationerna mellan bolagen är stora. ”Det finns fortfarande de som åker ut och mäter av manuellt en gång i halvåret, det tycker jag är ganska uppseendeväckande.” säger Joel Torkelsson.

Fler och fler fastighetsbolag fokuserar på digitalisering, men variationerna mellan bolagen är stora. ”Det finns fortfarande de som åker ut och mäter av manuellt en gång i halvåret." Bild: Nicklas Elmrin

Metry grundades 2012 av Joel Torkelsson och Magnus Hornef.

I dag har bolaget 31 anställda och cirka 130 kunder, däribland Vasakronan, Castellum, Fabege, HSB och Riksbyggen.

Sammanlagt samlar de in data från cirka 30 000 fastigheter, via 60 000 huvudmätare.

Omsättning (2018): 9,1 MSEK

Resultat (2018): -127 kSEK

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.