Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

De säljer billig parfym – med hjälp av Tiktok

Hur säljer man parfym på nätet, där ingen kan lukta på den? Det vet Teja Mulic Lundberg, som efter åtta år som vd på Grand parfymeri har startat en lågprisbutik som hittar sina kunder på Tiktok.

Kön ringlade ett par hundra meter när Underhundra.se öppnade sin popup-butik på Östra Hamngatan i slutet av november. De första hundra kunderna fick nämligen en välfylld goodie-bag. Men popup-butiken är egentligen bara en avknoppning – det är på webben som Under hundra har sin största affär, enligt Teja Mulic Lundberg som driver verksamheten tillsammans med sin dotter Stefanie Mulic Dourvaris.

– Jag och min dotter blev av med våra jobb under pandemin. Vi startade Under hundra som en webbshop, vi stod i köket hemma i min tvåa och packade ordrar. Sedan fick vi möjlighet att starta en butik på Backaplan, och nu testar vi under några veckor på Östra Hamngatan, berättar hon.

Under sina åtta år som vd på Grand Parfymeri, västkustens då största parfymkedja, lärde sig Teja Mulic Lundberg en hel del om kundkretsen. Men hon fick också bra kontakter i branschen, vilket hon menar är anledningen till att Under hundra kan hålla så låga priser på sitt sortiment av parfym och kostmetik.

– I början kostade allt vi sålde under hundra kronor. Nu har vi även ett segment som kostar över hundra kronor. Vi kan hålla så låga priser tack vare mina kontakter i branschen. Jag köper in produkterna direkt från tillverkarna, utan mellanhänder.

Därför vågar hon öppna butik – trots ekonomiska läget

De låga priserna är också anledningen till att Teja Mulic Lundberg vågar satsa på en fysisk butik mitt i en lågkonjunktur. Hon hänvisar till The Lipstick Index, ett uttryck som myntades av Leonard Lauder (styrelseordförande på kosmetikföretaget Estée Lauder) i början av 2000-talet. Han menade att just smålyxprylar, som läppstift, är sådant människor faktiskt köper mer av när det är tuffa tider.

– Man köper kanske inte en ny tv eller en resa till Maldiverna, men ett läppstift för ett par hundra kronor vill många unna sig. Det var detta som fick mig att våga satsa, säger hon.

Kontraktet på popup-butiken på Östra Hamngatan sträcker sig bara till nyår.

– Men vi fick Black Friday-helgen och vi kommer få julhandeln. Vi kommer gå all in med olika event i butiken, säger hon.

Gör parfymer som inspireras av kända dofter

Parfym är generellt ingen lätt vara att sälja på internet, eftersom det inte går att lukta på den. Kläder kan man köpa hem, prova och skicka tillbaka – så kan man inte göra med parfym. Men mor och dotter Mulic använder sig av en helt ny metod i branschen.

– Vi jobbar med något man kallar ”dupes”, det vill säga parfymer som inspireras av kända dofter. Det är inte tillåtet att kopiera dofter, men man får inspireras. Man kan säga att våra tillverkare gör dofter inom samma ”doftträd” som kända parfymer, men utan att vara kopior. Kopior som man kan köpa utomlands är dessutom ofta dåliga och doftar inte gott särskilt länge. Vi säljer bara eau de parfum, det är bra kvalitet, säger Teja Mulic Lundberg.

Under hundra är stora på sociala medie-appen Tiktok och har 30 000 följare. Stefanie Mulic Dourvaris och Teja Mulic Lundberg har tät kontakt med kunderna på Tiktok. Den kontakten ersätter på sätt och vis upplevelsen i en parfymbutik.

– På Grand började vi med e-handel kring 2010. Jag trodde nog på den tiden att ingenting kunde slå direktkommunikationen man har med en kund i en butik, men kontakten vi har på TikTok är faktiskt fantastisk. Jag kan träffa mina kunder klockan 22.00 på kvällen, svara på frågor eller visa nyheter. Det är faktiskt ett helt otroligt redskap. Vi har ofta flera hundra tusen visningar på våra livesändningar, säger Teja Mulic Lundberg.

– En kund kan säga ”Jag älskar Carolina Herrera Good Girl, har ni något som liknar den?”. Då kan jag ge förslag på ett par parfymer vi har som har inspirerats av den doften, fast för 99 kronor i stället för långt över 1000, säger Stefanie Mulic Dourvaris.

20221129 Teja och Steffi i sin butik Underhundra. Foto: Nicklas Elmrin Bild: NICKLAS ELMRIN
20221129 Teja och Steffi i sin butik Underhundra. Foto: Nicklas Elmrin Bild: NICKLAS ELMRIN

Grundaren om kända parfymtillverkarna: ”Blir säkert lite sura”

Hon är den som främst sköter Tiktok-kontot.

– Jag pratar och beskriver dofterna så utförligt som möjligt. Vi har också en populär serie på Tiktok som vi kallar för ”Vill du dofta såhär men inte betala 1000 kronor”. Följarna får också möjlighet att ställa frågor till oss och även önska dofter. Den här kontakten tror jag är nyckeln till allt.

Blir inte de ”riktiga” parfymtillverkarna sura för det här?

– De blir säkert lite sura. Men det är fullt tillåtet att inspireras av andras dofter, precis som Ikea inspireras av kända formgivare eller H&M inspireras av de lyxigare modehusen. Jag tycker också till viss del att parfymbranschen har satt sig i den här situationen själva. För bara några år sedan kostade en bra parfym 500 kronor, i dag kostar märkesparfymerna över 1000 kronor. Det har många inte råd med, säger Teja Mulic Lundberg.

Är det inte lite förvånande att märket inte verkar spela roll för era kunder?

– Förr var det viktigt, men våra kunder bryr sig verkligen mest om doften. Många är glada över att de kan få en liknande doft till ett mycket lägre pris. När en vanlig Boss-doft kostar tusen kronor, så köper nog den vanliga konsumenten hellre en tröja med en logga på för de pengarna. Parfym är ju ändå något som inte sys, utan bara doftar gott.

LÄS OCKSÅ: Sminkbutiken Face Stockholm lämnar Göteborg – efter 20 år

LÄS OCKSÅ: Två nya butiker öppnar i Arkaden

LÄS OCKSÅ: Balenciaga pudlar – ber om ursäkt efter kritiserad reklam

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Din ekonomi i det nya ekonomiska läget

Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.

Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:

GP Fokus | Din Ekonomi