Svenska företag åker till Baku för att nätverka med statliga azeriska bolag som ofta anklagas för korruption, ofta kopplad till presidenten Ilham Alijev. Arkivbild.
Svenska företag åker till Baku för att nätverka med statliga azeriska bolag som ofta anklagas för korruption, ofta kopplad till presidenten Ilham Alijev. Arkivbild.

"De kastar svenska företag till vargarna"

Azerbajdzjans statliga järnvägsföretag figurerar i den misstänkta muthärvan kring Bombardier. Nu bjuder UD och Business Sweden in svenska företag till en nätverksresa i landet – där järnvägsföretaget hålls fram som en "nyckelaktör". Resan kritiseras av anti-korruptionsorganisationen Transparency International Sverige.

ANNONS
|

Delegationen reser till Baku kommande helg för att knyta affärskontakter och hitta affärsmöjligheter i infrastruktursektorn.

På inbjudan från utrikesdepartementet och Business Sweden listas flera azeriska nyckelaktörer som de svenska företagen ska träffa. Ett av flera statliga bolag är Azerbaijan Railways, järnvägsföretaget som misstänks ha mutats i härvan kring svenska Bombardier.

- De kastar de svenska företagen till vargarna, säger Louise Brown, korruptionsrevisor och styrelseledamot i anti-korruptionsorganisationen Transparency International Sverige.

ANNONS

Företagen fick välja

- Frågan är om de ska prioritera att presentera stora företag som kontrolleras av intressen kopplade till diktatorn och hans familj och som frekvent förekommer i samband med korruptionsmisstankar, säger Brown.

Resan leds av en statsekreterare som lyder under EU- och handelsminister Ann Linde (S). Business Sweden ägs av svenska staten och näringslivet och har i uppdrag att hjälpa svenska företag att etablera sig på marknader utomlands.

Sex svenska företag följer med, däribland ABB, Ericsson och Gunnebo.

Innan resan har de fått lista vilka de vill träffa i Baku, säger Andreas Giallourakis, handelssekreterare och Rysslandschef på Business Sweden:

- Då resonerar vi som så att det är bättre att man kommer dit och träffar dem officiellt, transparent, med protokollfört möte.

"Bättre komma i grupp"

TT frågar vilka kriterier som gäller när de introducerar bolag för svenska företag. Och som i det här fallet – bolag som förekommer i brottsutredningar med andra svenska företag.

ANNONS

- Affärspotentialen finns i de sektorer där det går medel till investeringar. På den här marknaden går investeringar till stora program inom järnväg, flyg, infrastruktur och energi. Där det då finns ett intresse att träffa bolagen så ser vi att det är bättre att göra det i grupp, under officiell flagg, att det officiella Sverige kommer och besöker. Det tror vi är bättre än att företagen på egen hand inleder affärsrelationer, säger Andreas Giallourakis.

Han berättar att företagen som deltar har fått skriva på papper där de åtar sig att inte delta i affärer där det kan misstänkas finnas korrupta upplägg.

Samma järnvägsbygge

Azerbajdzjan rankas återkommande som ett av världens mest korrupta länder.

I den misstänkta muthärvan 2013 vann Bombardier en upphandling om signalsystem till en ny järnväg som går från Baku till Georgien och Turkiet. Inför helgens resa beskriver UD och Business Sweden samma järnvägsbygge som det "mest signifikanta transportprojektet i Azerbajdzjan".

- Det finns inte ett ord i inbjudan om det faktiska läget i Azerbajdzjan och vad det är för företag man vill matcha svenska aktörer med. Inget om att projekt som beskrivs som goda möjligheter finns med i en pågående brottsutredning med ett svenskt företag. Bara om affärspotentialen, säger korruptionsrevisor Louise Brown.

ANNONS
TT

Fakta: Mutmisstänkta miljardaffären

2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg i Azerbajdzjan, enligt åtal på grund av mutor.

En rysk säljchef vid Bombardier Transportation i Stockholm ställdes inför rätta, tillsammans med andra på företaget, misstänkt för att ha mutat en tjänsteman vid den azeriska järnvägsmyndigheten som också företrätt en lokal partner. Säljchefen friades, men riksenheten mot korruption har överklagat.

En separat brottsutredning pågår mot flera av mannens överordnade på Bombardier.

Den lokala partnern, Trans-Signal-Rabita, kan dra in 600–800 miljoner kronor på affären.

Kontraktet är sammanlagt värt 2,7 miljarder kronor i dagens penningvärde. Det finansieras till 85 procent av ett lån från Världsbanken, som också misstänker mutor.

Bombardier är en kanadensisk koncern men dess verksamhet i Stockholm säljer järnvägsutrustning och ansvarar för marknaderna i Norden och forna Sovjetunionen.

ANNONS