Matematik-innovatörer. Arta Mandegari och Salman Eskandari har en rejäl samling matematikböcker i Mr Alberts lilla kontor på Kungsgatan i Göteborg. De fysiska böckerna lägger grunden för övningarna i den digitala läxhjälp-app de nu ska lansera.
Matematik-innovatörer. Arta Mandegari och Salman Eskandari har en rejäl samling matematikböcker i Mr Alberts lilla kontor på Kungsgatan i Göteborg. De fysiska böckerna lägger grunden för övningarna i den digitala läxhjälp-app de nu ska lansera.

De gör matteläraren bärbar och digital

De har byggt en digital mattelärare som hjälper elever med läxorna. Nu ska cirka 65 skolor i 23 kommuner runt om i landet testa Göteborgsföretagets app.

ANNONS
|

En vinterdag förra året skickade Arta Mandegari ett sms till barndomskompisen Salman Eskandari och frågade om de skulle kunna göra ”dig i digital form”

– Sedan tog det inte lång tid förrän vi sa upp oss både två, berättar Salman Eskandari.

Då jobbade Eskandari som managementkonsult medan Arta Mandegari drev eget företag inom finans i Stockholm. De har dock båda läst till ingenjörer på Chalmers och under den tiden arbetade Salman Eskandari extra som mentor och läxhjälp inom matematik. Artas idé var enkelt uttryckt en tjänst som kunde göra samma sak – hjälpa elever lösa matematikuppgifter steg för steg.

I dag lanseras betaversionen av appen Albert. Fram till sommarlovet ska hundratals elever på högstadieskolor runt om i landet nu testa den digitala läraren. Deras åsikter ska sedan samlas ihop och analyseras och i augusti släpps den färdiga versionen av appen, möjlig för alla att ladda ner.

ANNONS

– Vi börjar med högstadiet, men det finns efterfrågan både från yngre och äldre elever. Ur en pedagogisk vinkel är det bäst att börja med Albert redan i de lägre klasserna – om du har problem med matematiken på gymnasiet, är det oftast för att du har hamnat på fel spår redan i till exempel fyran, förklarar Salman Eskandari.

Albert bygger på artificiell intelligens och appen utvecklas och blir smartare ju mer eleverna använder den. Den ska inte presentera färdiga svar på uppgifter, utan hjälper istället eleven genom uppgiften, till exempel genom att ställa pedagogiska frågor, visa hur en del av uppgiften räknas ut eller hänvisa till lektioner som också finns i appen - ungefär som en fysisk lärare alltså.

I slutversionen ska du som elev kunna skriva in att du pluggar för att klara till exempel ett visst geometri-prov i skolan om några veckor – och därefter få relevanta räkneuppgifter och bra tips i appen. Sedan testar Albert om du förstått alla delar av uppgifterna, identifierar vad du har problem med och ger dig nya uppgifter på just de delarna.

– Albert ska vara smart nog att kunna identifiera i vilket steg av uppgiften du gjort fel och förstå att du till exempel har problem med algebran - och då ge dig andra uppgifter på just algebra, förklarar Arta Mandegari.

ANNONS

Forskare från Göteborgs universitet har hjälpt till att utveckla pedagogiken och didaktiken i appen, medan Salman Eskandari med rådgivning från ett team från Chalmers byggt den matematiska logiken.

Appen är tänkt att gå ut i två versioner - en för privatpersoner och en billigare, mer grundläggande för skolor.

– Vi tror att föräldrar borde vilja betala vad ett Spotify-abbonemang kostar för att få obegränsad läxhjälp, men det blir för mycket att betala för skolor med många elever. Därför har vi tittat på en mer grundläggande version, med mer fokus på lärarfunktionalitet för skolorna. Lärarna ska till exempel kunna se hur det går för de olika eleverna i klassen, var de stöter på problem i uppgifterna och kanske även kunna dela ut läxor till eleverna genom Mr Albert, säger Arta Mandegari.

På längre sikt tror de båda grundarna att Albert kan ge läxhjälp även i andra skolämnen - och till många fler elever.

– Visionen är att göra Albert tillgänglig för alla i hela världen. Vi är i ett väldigt tidigt skede av företaget – men möjligheterna är oändliga, säger Salman Eskandari.

ANNONS