Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Chef inom Danske Bank får sparken efter att det uppdagats att kunder i banken fått betala för hög avgift för en av bankens tjänster. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dansk bankchef sparkas efter grov avgiftsmiss

87 000 kunder i Danske Bank har betalat omkring 400 miljoner danska kronor för mycket i avgift för en av bankens tjänster. Chefen för den danska bankverksamheten i Danske Bank, Jesper Nielsen, pekas ut som ansvarig och får sparken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De drabbade kunderna ska kompenseras.

Enligt banken har avgiften varit för hög i förhållande till den förväntade avkastningen i produkten som heter Flexinvest Fri.

Den danska finansinspektionen utreder händelsen.

- Mot bakgrund av den tillgängliga informationen är det här en mycket allvarlig händelse, säger Jesper Berg, chef för Finanstilsynet.