Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Koncernchefen i Stenakoncernen, Dan Sten Olsson på hans kontor på Danmarksterminalen. Bild: Mia Höglund
Koncernchefen i Stenakoncernen, Dan Sten Olsson på hans kontor på Danmarksterminalen. Bild: Mia Höglund

Dan Sten Olsson: "Kineserna har räddat göteborgarna"

De kinesiska hoten om vedergällning för Sveriges stöd till Gui Minhai stör inte Göteborgs redarkung Dan Sten Olsson. Hans varvsaffärer i landet är för bra att blunda för, säger koncernchefen i en intervju med DN.

I torsdags höjdes insatserna i det diplomatiska spelet mellan Sverige och Kina efter att landets ambassadör Gui Congyou bekräftade för GP att Kina är redo att införa handelsrestriktioner till följd av Sveriges stöd till den fängslade förläggaren Gui Minhai.

Står vid sidlinjen

Medan det offentliga Sverige fördömer Kinas agerande väljer affärsmannen Dan Sten Olsson, Göteborgs redarkung, att stå vid sidlinjen. Han har inte råd att vara politisk när det kommer till Kina.

LÄS MER: Kristersson (M): Jag tycker han borde låta bli

– Nej, jag har inga synpunkter på det. Det är klart att det är negativt med handelshinder. Det är inte bra. Men jag får följa de regler som finns. Jag har inte råd att vara politisk, säger han till DN.

Kina avgörande för Stena

För Dan Sten Olsson och hans Stenakoncern är Kina en avgörande faktor i att hålla bolaget flytande. Utan den subventionerade varvsverksamheten i landet, där han för tillfället bygger tretton färjor, skulle Stena riskera att gå omkull, säger han i tidningen. Enligt honom skulle samma fartyg kosta 200 miljoner kronor mer att tillverka om det gjordes i Sydkorea, ett land som Dan Sten Olsson tidigare gjort affärer i.

"Kineserna har räddat göteborgarna"

Samtidigt som Dan Sten Olsson har ambitionen om att hålla sig utanför storpolitiken ger han Göteborgspolitikerna som öppnat för att avsluta stadens vänortsavtal med Shanghai som ett sätt att markera mot Kina kalla handen, enligt intervjun i DN.

– Verkligheten är ju att kineserna har räddat göteborgarna. Volvo hade varit nedlagt om inte Geely gått in, säger Dan Sten Olsson.

På frågan om det inte finns en moralisk gräns kring att göra stora affärer med diktaturen Kina svarar Dan Sten Olsson att han inte behövt fundera på det då han följer lagen. Och att samma stat väljer att hota med handelsrestriktioner till följd av hur svenska politiker ställt sig i frågan kring den fängslade Gui Minhai tänker han:

– Ja, vad ska jag göra åt det.... Vad ska jag göra åt det? Det är precis vad jag tänker, säger han till DN.

LÄS MER: Kinas ambassadör till GP: Handelsrestriktioner ska införas mot Sverige

LÄS MER: Ann Lindes svar efter utspelet om handelsrestriktioner: "Vill inte spekulera"

LÄS MER: GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist: Vi bemöter påtryckningarna med kunskap och journalistik

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.