Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vid nästa årsskifte kommer en ny eldriven sopbil att trafikera Göteborgs gator. På bilden visas en av Renovas elhybridsopbilar. Bild: Lars Ardarve

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Då kommer den eldrivna sopbilen till Göteborg

En elektrisk sopbil som helt kommer att drivas med hjälp av bränsleceller. Snart är det verklighet på Göteborgs gator.

Göteborgsbolagen JOAB och Powercell Sweden AB har i samarbete med det lokala renhållningsföretaget Renova och Scania inlett en gemensam utveckling av en elektrisk sopbil.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det unika med elsopbilen är att framdrivning, lastning och komprimering av soporna sker med hjälp av el som produceras av bränsleceller. Något som kommer göra stor nytta, enligt Hans Zackrisson, chef för fordonsutveckling på Renova.

– Elektrifiering med hjälp av bränsleceller som drivs av vätgas är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som soplastbilar, säger han i ett uttalande.

Samma lastkapacitet

Varken räckvidd, drifttid eller lastkapacitet kommer att påverkas av den nya tekniken.

– Med hjälp av bränsleceller och vätgas kan vi elektrifiera tunga transportfordon utan att förlora lastkapacitet eller räckvidd och med en tankningstid som inte skiljer sig nämnvärt från fossildrivna fordon, säger Andreas Bodén, försäljningschef på Powercell.

LÄS MER: Nu kommer de självkörande fordonen på bred front

Den bränslecellsdrivna sopbilen beräknas levereras i slutet av 2019 eller i början av 2020 och är tänkt att trafikera Göteborgs gator.

De fyra aktörerna har beviljats bidrag från Energimyndigheten för projektet. Dessutom medverkar även Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i projektet med insamling av data.

Det här är första gången som en elektrifiering kommer att ske med hjälp av just bränsleceller, för Renovas del.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.