Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En elbil laddar via en laddstolpe utanför Uppsala.  Bild: Henrik Montgomery/TT
En elbil laddar via en laddstolpe utanför Uppsala. Bild: Henrik Montgomery/TT

Då blir elbilen billigare än bensinbilen

Sex år. Det är den troliga tidsramen för att elbilar ska bli billigare än bilar med förbränningsmotorer, enligt en ny rapport.

Europas samlade krafttag mot fossila utsläpp inom transportindustrin har börjat få effekt. Enligt en nybakad rapport från elbilsanalysorganisationen Bloomberg Nef kommer det i Europa bli billigare att köpa en elbil än en bil med förbränningsmotor redan år 2027.

Flera länder, inklusive Sverige, har sedan tidigare riktat politiska åtgärder för att få igång omställning från fossila bränslen inom bilindustrin, exempelvis via bonus-malus-systemet och reduktionsplikt. Enligt rapporten är det dock inte just subventioner som kommer leda till de minskade kostnaderna utan det kommer snarare bero på fallande batteripriser samt produktionskedjor som är utformade efter elbilsindustrin behov.

Om de politiska riktlinjer och subventioner som finns idag även ligger fast i framtiden spår rapporten att över 50 procent av alla nya bilförsäljningar år 2030 kommer bestå av elbilar. Fem år efter det kommer motsvarande siffra överstiga 85 procent.

LÄS MER: Lastbilsutmanaren Einride tar in en miljard i kapital

LÄS MER: Volvo satsar på vätgasföretag

Stränga europeiska regler för bensin- och dieselbilar

Skulle de europeiska länderna genomföra strängare regler när det kommer till koldioxidutsläpp från fordon samt stimulera marknaden med ytterligare subventioner och infrastruktursatsningar kan samtliga bilförsäljningar år 2035 bestå av elbilar, skriver rapportförfattarna.

De europeiska biltillverkarna genomgår för tillfället en stor omställning mot el- och hybridbilar, inte minst eftersom EU hotar med vite ifall bilarna släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer.

LÄS MER: Göteborgsbolaget ska bli världsledande – på grön metanol

I Norge, som har kommit långt i omställningsprocessen, såldes det fler el- och laddhybridbilar än bilar med förbränningsmotorer redan i fjol. Även Sverige ligger långt fram, och under fjolåret var omkring 30 procent av de nyregistrerade bilarna el-eller laddhybridbilar, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden.

Att Sverige ska ställa om sin bilflotta till elbilar är en viktig del i processen för att nå Sveriges miljömål med att minska transportutsläppen i landet med 70 procent mellan 2010-2030. Strax efter årsskiftet hade utsläppen endast minskad med 20 procent.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.