Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Julklappshandeln föll, trots att konjunkturen är stark – nu befarar Svensk Handel att deras medlemsföretag möter en situation med ändrade köpmönster. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Därför sjönk julhandeln trots stark konjunktur

Prognosen visade en ökning – utfallet blev en tydlig minskning. Svensk Handel ser tre orsaker till att decemberhandeln minskade för första gången på många år, en minskning som är mycket ovanlig i en högkonjunktur.

Försäljningen i detaljhandeln i december – där julklappar är en viktig kategori – minskade med en procent visar färska siffror från SCB, när man jämför med samma period året innan. Det är om man mäter i löpande priser – alltså utan hänsyn till inflation. Räknar man istället i fasta priser föll den än mer. Visserligen ökade dagligvaruhandeln i december, men totalt sett handlar det ändå om ett tydligt tapp.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Ho ho ho – så mycket köper vi klappar för i år

Svensk Handels prognos för decemberhandeln hade visat en ökning i decemberhandeln på tre procent – en väsentlig skillnad på utfallet. Svenska Handels chefsekonom Johan Davidson kommenterar skillnaden med följande:

Bedömer fel

– Det är visserligen preliminära siffror, så vi får se om det landar exakt här sedan. Men vi såg redan i uppföljning under mellandagarna att julklappshandeln hade minskat.

– Vår prognos bygger på en konsumentundersökning. Skillnaden i prognos och utfall kan bero på att det finns en tendens hos konsumenter att överskatta vad man tänker köpa och vad man sedan köper. Det kan också vara så att till exempel föräldrar svarar för hela familjen när de säger vad de ska handla i stället för endast sin egen handel.

Men att decemberhandeln faktiskt faller är ändå förvånande förklarar Johan Davidson.

Ovanlig nedgång

– Det här är fjärde gången på 28 år som vi ser att det blir en negativ utveckling i december jämfört med året innan. Men de tidigare gångerna har varit konjunkturmässigt rätt svaga år: 1992, 1995 och 2012. 2018 är ett år då vi ser en god disponibel inkomst, så det är lite förvånande.

Så vad förklarar då denna nedgång?

– En sak vi inte ser i siffrorna hur mycket konsumenterna handlat totalt sett – det här rör handel i Sverige, de kan ha handlat från utländska webbsidor också. En annan sak vi kunde se var att novemberhandeln ökade med 3,6 procent, alltså då det var Black Friday.

Men även inräknat november och Black Friday innebar den lägre decemberhandeln att för helåret 2018 landade detaljhandelssiffrorna tydligt under prognoserna, med en tillväxt på 2,5 procent.

– Men här ser vi samtidigt att den totala konsumtionsökning, inräknat både varor och tjänster, låg på fyra procent för 2018. Det är en tendens vi ser att hushållen lägger mindre pengar på varor och i stället mer på tjänster som till exempel resor och kafé- och restaurangbesök.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.