Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Drygt 13 procent av alla lägenheter till salu i augusti i år har varit ute till försäljning tidigare. Det visar en ny granskning av Booli. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Därför känner du igen bostäderna på säljsajterna

Börjar objekten på bostadssajterna kännas bekanta? Det kan de mycket väl vara också – i Göteborg har nästan 15 procent av lägenheterna och 12 procent av villorna försökts säljas tidigare. Det visar nya siffror.

Även bostadsmarknaden har tagit lite semester under sommaren, för att nu börja komma igång igen. Samtidigt som fler objekt läggs ut ökar också efterfrågan, det konstaterar bostadssajten Booli. De har nu tittat närmare på hur många "repriser" det finns till salu, genom att titta på annonser som är återpublicerade i augusti åren 2015 till och med 2019.

13 procent ute tidigare

Drygt 13 procent av alla lägenheter till salu har varit ute till försäljning tidigare, visar Boolis granskning. Tittar man på Göteborg specifikt är siffran, 14,9 procent

– Göteborg ligger något högre än de andra storstäderna, men i det stora hela stämmer siffrorna rätt bra överens med mönstret i andra jämförbara kommuner, säger Matilda Adelborg, pressansvarig Booli.

Matilda Adelborg. Bild: Booli

– Umeå, Linköping, Örebro och Uppsala har alla en högre andel återpublicerade lägenheter.

I alla tre storstäder – Göteborg, Stockholm och Malmö – ligger andelen återpublicerade lägenheter i linje med augusti förra året i alla tre storstäder. På villamarknaden är andelen återpublicerade annonser lägre än för ett år sedan i riket. I Göteborg ligger siffran på 11,7 procent.

Har inte lika bråttom

Enligt Adelborg är repriserna på marknaden troligtvis resultatet av att säljare idag inte har lika bråttom på bostadsmarknaden.

– Det har blivit vanligare att sälja först och sedan köpa, till skillnad från förr då man ofta redan hade köpt, kanske hade lite bråttom att sälja och måste acceptera bud, säger hon.

– Det handlar ju om så mycket pengar att man i första hand inte vill sänka priset utan kanske avvaktar och ger det ett nytt försök. Men det går ju aldrig att garantera att man får ett högre pris på till exempel hösten, utan det beror på vad som händer på marknaden och framför allt på hur utbudet ser ut i övrigt.

Andelen återpublicerade annonser i augusti 2015-2019

• Sverige: 5,9% – 7,4% – 8,9% – 13,2% – 13,6%

• Göteborg: 5,8% – 7,4% – 6,7% – 12,5% – 14,9%

• Malmö: 8,8% – 9,6% – 9.9% – 10,1% – 10,4%

• Stockholm: 6,2% – 10,6% – 10,7% – 15,3% – 14,1%

Källa: Booli

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.