Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

- Vi ser ett trendbrott. Och det här är bra för fabriken i Göteborg, säger Alrik Danielson, vd för SKF.

Därför går SKF som en raket på börsen

Kulorna fortsätter att rulla in till SKF som går med vinst under första kvartalet. Resultat före skatt blir 2 125 miljoner kronor mot 1 755 miljoner kronor första kvartalet i fjol.

Försäljningen blev 19 601 miljoner kronor mot 17 720 miljoner kronor för motsvarande period i fjol, och därmed slog verkstadskoncernen analytikernas förväntningar både i fråga om vinst och om omsättning med råge.


Före lunch hade aktien stigit med över fyra procent och det var en strålande nöjd vd som konstaterade att SKF befinner sig på en "skön plats" just nu.
- Det är roligt att se att vi har en bred uppgång i de allra flesta segmenten som vi arbetar i och det är också en global uppgång. Vi kan se försäljningsökningen i resultat, samtidigt som vi kunnat minska vår skuldsättning. Det har gjort ett starkt kvartal för SKF, säger vd:n Alrik Danielson, 


- Vi har kunnat sälja, få ut produkterna och tillfredställa kunderna och fått den här försäljningsökningen, samtidigt som vi kunnat hålla våra kostnader i schack. Dessutom är det roligt att vi skapat den nya produktionslinjen som är igång och redan levererat en kvarts miljon lager till kunderna, säger han.


Den helt nya robotiserade produktionsprocessen drog formellt igång i D-fabriken i Gamlestaden den 5 april, men då hade företaget redan tjuvstartat och producerat över 200 000 sfäriska rullager.
Fabriken är den första i sitt slag och kommer att följas av fler på SKF:s produktionsplatser i världen.


Det är andra kvartalet på raken som SKF växer.
- Vi har ju haft vinst flera gånger under konjunkturcykeln, men från fjärde kvartalet växte vi lite grand och nu växte vi kraftigare och det är klart att vi ser ett trendbrott sedan fjärde kvartalet, säger Alrik Danielson.


SKF:s försäljningsframgångar beror på flera orsaker; dels har man sålt bra i förhållande till konkurrenterna, men också att man hängt på i vändningen på världsmarknaden.
Efterfrågan på SKF:s produkter har varit bra i Europa, men särskilt hög i Asien och något högre i Nordamerika.
- Vi har gått sämre under flera kvartal än marknaden i USA när det gäller fordonssidan på grund av att affären ser så ut när man går in i det projektet. Men vi ser en förändring det här kvartalet, säger han.


Och den "sköna platsen" SKF befinner sig på just nu kommer att förbli ett tag.
- När volymerna går ner, går lagernivåerna i värdekedjan ner och då är det ofta man får sälja mindre än den underliggande marknaden. Men nu när det vänder upp upptäcker kunderna att de måste bygga på sina lager för att hänga med, och då får vi en extra skjuts i försäljningen – och den fasen är vi i nu, säger Alrik Danielson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.