GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.
GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.

Därför satsar GP på ekonomijournalistik

Nu är det premiär för GP:s nya satsning på ekonomi! Vi har anställt flera nya ekonomijournalister vilket betyder att vi kommer att kunna skriva fler snabba nyheter liksom längre fördjupningar och analyser om det lokala näringslivet i Göteborg och Västsverige. Det blir helt enkelt mycket mer ekonomimaterial till GP:s läsare med fler sidor i vår papperstidning och en mer uppdaterad bevakning på GP.se.

ANNONS
|

Att vi nu satsar på ekonomijournalistik känns extra kul eftersom jag vet att det är många av er läsare som efterfrågar det. Under de senaste månaderna har jag varit runt i Göteborg i olika sammanhang för att berätta om vad som händer på GP och en fråga som ofta kommer upp är om vi inte kan öka vår bevakning av det lokala näringslivet. Jag förstår verkligen att frågan ställs för det har hänt och händer så mycket i regionen. I Göteborg och Västsverige finns många av landets största företag. Fordonsindustrin - som för några år sedan var i kris - har återhämtat sig och växer så det knakar. Dessutom så har det bildats ett bioteknikskluster och när GP ekonomi kartlade de nya börsbolagen från just Göteborgsområdet visade det sig att det är ett företag från den sektorn som gått allra bäst på börsen. Listan på bevakningsområden skulle kunna bli hur lång som helst, men om det är något särskilt inom näringslivet som du tycker att vi ska titta närmare på så mejla gärna mig (christofer.ahlqvist@gp.se) och tipsa!

ANNONS

Vår utökade ekonomibevakning är faktiskt bara en av många satsningar som GP kommer att presentera den närmaste tiden. Bara sedan augusti har vi rekryterat 20 journalister och det gör att vi nu producerar så mycket innehåll att vi bestämt oss för att framöver göra tjockare tidningar. En annan satsning är Göteborgiana som lyfter fram det gamla Göteborg och stadens utveckling. Den nya vinjetten hade premiär i helgen och kommer att bli ett stående inslag varje vecka.

Skälet till att vi satsar så mycket på innehåll just nu är för att vi är övertygade om att det är kvalitativ journalistik som ni läsare vill ha och är beredda att betala för. Och vi behöver läsarintäkter för att kunna fortsatta att satsa på lokal och kvalitativ journalistik. Därför kommer vi nu i veckan också börja ha material som bara är tillgängligt för prenumeranter på GP.se. Om man inte är prenumerant i dag kommer man med bara några få knapptryckningar kunna starta en digital prenumeration och sedan få tillgång till allt material på GP.se.

Hoppas att du som läsare uppskattar våra nya satsningar och att du fortsätter att hitta journalistiken du gillar i den kanal som passar dig bäst.

ANNONS