Crowdfunding är en metod där man engagerar ett stort antal vanliga människor som kan tänka sig att finansiera projekt eller företagsidéer redan i uppstarten.
- Om man tänker traditionell finansiering, banker och liknande. Om de säger nej till inspelningen av en skiva exempelvis, vad gör man då? Man kanske inte alltid har släkt och vänner som kan hjälpa till. Däremot så kanske det finns folk som tycker att det man gör är intressant, säger Cathrine Åsklint projektledare på Fundedbyme.
För en tid sedan kom en rapport från forskare på handelshögskolan i Stockholm, som gjordes på uppdrag av Stiftelsen för Internetinfrastruktur. I rapporten berättades det om ett existerade finansieringsgap i Sverige. De aktörer som normalt sköt in pengar i företag tenderade att rikta sig till större företag och var motvilliga att finansiera småföretag och företagsstarter.
- Man kan se det som ett komplement till befintliga aktörer. För det här är något som saknats. Det finns en stark medelklass i Sverige med många som har pengar över. Istället för att satsa dem på börsen eller fonder så kan man nu faktiskt vara med och skapa tillväxt i Sverige, säger Cathrine Åsklint.
Utöver finansieringen ser hon även andra fördelar med konceptet. Bland annat kan den som har en idé starta en crowdfuningkampanj och se om det finns intresse för projektet.
- Lyckas man få med sig människor i en kampanj får man även marknadsföring. De som går in blir ofta som ambassadörer för produkten.
Crowdfunding är fortfarande i sin linda och Cathrine Åsklint menar att det finns ett växande intresse, men att den största utmaningen ligger i att utbilda entreprenörer och beslutsfattare i vad crowdfunding innebär.
För de som investerar i projekten finns alltid risken att det inte blir något av företagen och att de inte får något för pengarna man skjuter in.
- Det är klart risken finns, samtidigt gör de som finansierar oftast en bakgrundskoll. Innan man stöttar ett projekt vill man ju se vem som står bakom kampanjen. Kan man inte se det så är det aldrig någon som stoppar in några pengar, säger Cathrine Åsklint.
Två vanliga former av crowdfunding
Equity crowdfunding där investerarna i utbyte mot den finansiella insatsen blir delägare i företaget eller projektet.
Belöningsbaserad crowdfunding går ut på att investeraren helt enkelt får någon form av belöning för sin insats.