Hygienbolaget Essity lyfts av coronaeffekter. Arkivbild.
Hygienbolaget Essity lyfts av coronaeffekter. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Coronasmittan lyfter Essity

Coronakrisen har inte varit dålig för alla. Hygienbolaget Essity går tvärtom bättre, rapporterar bolaget som bland annat tillverkar toapapper.

ANNONS

Essity börsstoppades cirka en timme på tisdagseftermiddagen. Orsaken var en så kallad omvänd vinstvarning som mjukpapperstillverkaren lite oväntat släppte. Enligt preliminära siffror för första kvartalet ökade nettoomsättningen och resultatet betydligt jämfört med motsvarande period föregående år, delvis som en konsekvens av coronasmittan som bland annat fick människor att hamstra toalettpapper.

Aktien steg flera procent när handeln på Stockholmsbörsen återupptogs. Vid stängning hade Essity ökat 5,5 procent.

Försäljningsintäkterna ökade med tio procent under första kvartalet till 33,7 miljarder kronor, jämfört med samma period i fjol. Det justerade rörelseresultatet före avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella tillgångar ökade med 67 procent till 5,3 miljarder kronor.

ANNONS

De definitiva siffrorna publiceras den 23 april.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS