Göteborgs hamn är något av pulsådern för godstransporter till och från Sverige. Nästan 90 procent av landets export och import går via sjötransporter och som Skandinaviens störta hamn passerar nästan hälften av alla containertrafik.
De kommande veckorna väntas en nedgång till följd av utbrottet av det nya coronaviruset slå till med full kraft. I Roroterminalen väntas exporten av bilar gå ned till noll som en konsekvens av att fabrikerna står stilla. Och vad gäller containerterminalen, så väntas en nedgång komma inom kort – det tar ungefär sex veckor för de stora fartygen att nå dit från Asien. Nedstängningen i Kina kommer alltså att visa sig på importtrafiken under de kommande veckorna.
Fortfarande stabilt
– Det viktiga för oss just nu är att hålla hamnen öppen så att fartygen kommer och går och att personalen som jobbar i hamnen lastar och lossar så att varorna flödar på, säger Elvir Dzanic, VD i Göteborgs hamn till P4 Göteborg.
I ett sms till GP skriver Elvir Dzanic att hamnen operativt är väldigt stabil och att man är väldigt vaksamma på hur volymerna utvecklar sig: "vi förväntar oss en nedgång i vissa delar medan andra verkar hålla gott tempo", skriver han.
Blixtarna drabbas värst
Och i en enkät som gått till terminaloperatörerna skriver APM Terminals som sköter containerterminalen att man än så länge inte märkt av någon nedgång och att man heller inte märkt av några driftsstörningar.
När den förväntade nedgången slår till är det de timanställda hamnarbetarna som kommer att drabbas värst, säger Erik Helgesson på Hamnarbetarförbundet till P4 Göteborg.
– Vi räknar med att det kommer att rasa ganska kraftigt och de första som får ta smällen är våra timanställda, blixten. Om man tittar på bilhamnen och Roroterminalen så handlar det om flera hundra personer, säger han.