Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Coronakrisen har lett till ett ökat intresse för startupbolaget Kura

Kura, som utvecklar digitala tjänster för vården, har sett intresset för bolaget öka under coronakrisen.
– Tidigare är det vi som ringt runt och letat kunder. Nu är det vårdcentraler som kontaktar oss, säger Cecilia Videcél, grundare av bolaget.

Från början var planen att starta en digital ungdomsmottagning för unga vuxna. Men när Cecilia Videcél och hennes kollegor jobbade med att få till ett vårdavtal insåg de att det fanns mycket kvar att göra kring digitala lösningar inom vården.

– Detta var när nätläkarna slog igenom, något som kunde slå hårt ekonomiskt mot vårdcentralerna, säger hon.

I stället för att satsa på ungdomsmottagningar bestämde sig Cecilia Videcél att jobba bredare.

– Vi valde att utveckla vår tidigare nischade tjänst till något mer, säger hon.

Med Kura kan vårdcentraler erbjuda sina patienter digitala vårdmöten. Vårdgivare ansluter sig till Kura, loggar in med sin identitet och kan därefter lägga upp bokningsbara tider eller skapa en dropin-kanal för sina patienter. Patienten laddar ner en app och kan därefter boka tid för ett digitalt vårdbesök via mobilen.

LÄS MER: Sara Nasirian har den nya, avancerade sjuksköterskerollen

Riktar sig till privata vårdcentraler

I början kunde Kura se att vårdcentralerna främst använde sig av tjänsten vid återbesök. Men med tiden har de även börjat lägga ut tider för digitala möten och starta dropin-kanaler.

– Vårdgivarna betalar en månadsavgift till oss och de har ingen uppsägningstid. Vi tjänar alltså inte pengar på att patienterna använder vår tjänst, säger Cecilia Videcél.

Att som litet innovationsbolag ge sig in i vården är inte helt enkelt. Vårdsektorn kan vara en rätt trög bransch med flera olika huvudmän och många har sina egna verktyg, till exempel har Närhälsans vårdcentraler upphandlat en app.

– Det stämmer. Men de skulle lika gärna kunna använda sig av våra verktyg i framtiden. Men som det är nu riktar vi oss främst till privata vårdcentraler, säger Cecilia Videcél.

Enligt henne är många vårdgivare lite trötta – de sitter fast i avtal i system som inte riktigt fungerar och är därför inte intresserade av nya lösningar.

Fakta: Kura

Drivs av Healthmakers

Finansiering:

GU Ventures, ett antal affärsänglar och Add Health Media. Bolaget ingår även i GU Ventures inkubator, och Mincs Accelerator FTMO som även gått in med investering.

Kontor:

Sitter på Founders Loft.

Antal anställda:

8

Coronaviruset har ökat intresset för digitala besök

Men senaste halvåret tycker hon att något har hänt. Framförallt sedan coronaviruset fick fart i Sverige har intresset för bolagets tjänster ökat.

– Många vårdcentraler har slutat med dropin-tider i och med coronan, men vårdbehovet finns kvar och då kan digitala vårdmöten vara ett bra alternativ. Vi hade nyligen kontakt med en vårdcentral som ringde oss och nästan hade panik eftersom de hade coronasmittade patienter. Vi fick igång digitala vårdmöten för dem samma dag.

För några veckor sedan bestämde sig Kura dessutom för att erbjuda tjänsten gratis.

– När vi förstod allvaret med spridningen av coronaviruset kände vi att vi ville hjälpa till att underlätta för vården. Vi kan hjälpa vårdcentraler att snabbt komma igång med digitala möten.

LÄS MER: Göteborgsstartupen som vill ge bolag koll på sina abonnemang

Söker nytt kapital mitt i krisen

Samtidigt jobbar bolaget vidare med att utveckla tjänsten.

– Vi har till exempel ett verktyg för digital konsultation för hembesök. Här kan en sjuksköterska kontakta hemsjukvården i patientens hem, något som sparar mycket tid för läkarna.

Kura har kontor vid Kapellplatsen, på Founders loft, det som tidigare kallades Framtidens företag och som fokuserar just på tjänsteföretag. Cecilia Videcél tycker att hon fått mycket hjälp av dem.

– Vi har fått hjälp med affärsutveckling och allmän stöttning. Dessutom erbjuder de föreläsningar och till exempel coachning. Jag tycker det finns mycket bra samarbeten mellan inkubatorer i Göteborg.

Kommer ni behöva ta in mer pengar?

– Vi har i dag GU Ventures, ett antal affärsänglar och Add Health Media som finansiärer. Men vi söker just nu kapital för att kunna leverera till fler kunder i och med den ökade efterfrågan. Vi vet inte vad coronakrisen betyder för ekonomin i stort, men det är ingen idé att oroa sig. Vi får jobba på och fortsätta leverera en bra tjänst.

Fakta: Founders Loft

Startades 1999 på initiativ av Handelshögskolan och Göteborgs universitet.

Hette fram till nyligen Framtidens företag.

145 bolag har tagit sina första steg här.

Fokuserar på tjänsteföretag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.