Lindex har ångat på senaste åren, men corona minskade försäljningen rejält.
Lindex har ångat på senaste åren, men corona minskade försäljningen rejält. Bild: Hasse Holmberg / TT

Corona sänkte Lindex resultat

Året började bra för göteborgska modeföretaget Lindex, som ökade sin försäljning. Men corona satt broms i hjulet och rörelseresultatet för första kvartalet blir minus 179 miljoner kronor.

ANNONS
|

Lindex såg en ljus början på året med ökad försäljning på över sju procent i januari och februari.

Sen kom corona och försäljningen dök med över 40 procent i mars, vilket ger ett försäljningstapp på totalt 12 procent under första kvartalet.

LÄS MER:Lindex-ägare ansöker om rekonstruktion

LÄS MER:Stockmann kan sälja Lindex

– Vi inledde året med en stark försäljningstillväxt och fortsatt ökad lönsamhet, men med anledning av den extraordinära globala coronasituationen har vårt läge förändrats. För några av våra försäljningsmarknader innebär det att vi i linje med myndigheters beslut fått stänga våra butiker, vilket innebär utmaningar, skriver Lindex vd, Susanne Ehnbåge i en kommentar till rapporten.

Det har varit ett mycket dystert kvartal för de göteborgska modeföretagen. MQ fick kasta in handduken och gick i konkurs, klassiska modebutiken Gillblads likaså. Modeföretaget RNB som står för 50 procent av NK:s butiksytor i Göteborg, genomgår just nu rekonstruktion.

ANNONS

Lindex har i likhet med många andra modeaktörer tvingats att genomföra kraftfulla kostnads- och åtgärdsprogram och lägga större kraft på onlineförsäljningen.

Ökad onlineförsäljning

Under mars har onlineförsäljningen ökat med 156 procent, och Lindex visar en bättre försäljningstillväxt än de nordiska försäljningsländerna under mars, skriver bolaget i rapporten.

Men oavsett om Lindex e-handel gått som en raket under corona blir det ändå röda siffror för första kvartalet, som uppvisar ett rörelseresultat på minus 179 miljoner kronor, mot fjolårets minus 131,3 miljoner kronor.

– Vi har under de senaste två åren haft en bra och stabil resultatutveckling på Lindex, tills att coronasituationen lamslog branschen. Med våra genomföra åtgärder har vi lyckats att minska de konsekvenser som corona medfört. Framtiden kommer att innebära förändrade köpmönster och kundbeteenden i ännu snabbare takt. Jag är övertygad om att när vi tagit oss igenom denna situation kommer vi att med vår flexibilitet, mer digitala förhållningssätt och alla medarbetares fantastiska engagemang, stå starkare än tidigare, skriver Susanne Ehnbåge.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS