Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Coop slopar återbäringen

Dagligvarukedjan Coop drar tillbaka systemet med medlemsåterbäring efter knappt fyra år och ersätter det med ett nytt program. Coop behöver spara pengar och systemet har inte lett till den ökad försäljning som man hoppats på.

-Vi kommer att göra om vårt återbäringsprogram, som vi kallar det i dag, under året och göra det till en annan och bättre modell, säger Coops informationschef Kristofer Myrevik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt Myrevik innebär den nya modellen, som han är förtegen om, en förbättring både för Coop och dess medlemmar.

-Vår utgångspunkt är att det ska vara en "win-win". -Det är ju så att det återbäringssystem vi har i dag inte har lett fullt ut till den merförsäljning som vi hade önskat och hoppats på, och det är ett tecken på att medlemmarna inte tycker att det är tillräckligt attraktivt, säger Myrevik.

Han kan inte säga när det nya programmet ska införas och hur mycket Coop kommer att spara på att byta system för medlemsförmåner.

-Ambitionen är att gynna trogna kunder och att upplevelsen av Coop ska bli ännu bättre. Vi ska få ett program där kostnaden kan räknas hem i lojalitet och merförsäljning på ett bättre sätt än i dag.

Coop återinförde återbäringen för sina medlemmar så sent som den 1 december 2010.