Ett 20-tal containrar sitter fast i hamnen efter Hanjins konkurs.

Containrar fast i hamnen efter rederikonkurs

Efter att ett världens största rederier, Hanjin, gått i konkurs sitter fortfarande ett 20-tal containrar fast i APM:s containerterminal i Göteborgs i väntan på att lösas ut.


Det var i förra veckan som sydkoreanska Hanjin Shipping ansökte om konkurs. Rederiet är det sjunde största i världen och det har lett till stor oreda både i svenska och internationella hamnar med hur man ska hantera containrarna med laster. 
Hanjin Shipping har 45 fartyg flytandes ute till havs på grund av nekat inträde till olika hamnterminaler runt om i världen, enligt Affärsvärlden.


Inga av Hanjins fartyg går på Göteborg, med rederiet har köpt containerplatser ombord på andra fartyg och för två veckor sedan var cirka 100 av Hanjins containrar låsta i APM:s terminal i Göteborg i väntan på en lösning.
- Det är cirka två veckor sedan problemen startade, men sedan konkursen blev ett faktum är det inte så mycket gods fast i hamnen längre. Vi har ett 20-tal containrar kvar på terminalen, säger Morten Brühl, marknadschef på APM Terminals.


Eftersom APM inte längre kunde få betalat av rederijätten låstes godset i väntan på att hitta en lösning.
- Vi hittade en lösning i förra veckan, så en stor del av godset kunde lämna terminalen under tiden. Varuägarna har fått betala oss för att få ut containrarna och på det sättet har vi fått betalt för vad Hanjin varit skyldiga oss, säger Morten Brühl.


Ursprungligen var det ungefär lika mycket import- som exportvaror i Hanjins containrar. På exportsidan handlade det framför allt om pappersrullar och skogprodukter. Exakt vad som finns i importcontainrarna har APM ingen kontroll på, det är shippingagenternas uppdrag.
- Nu är det huvudsakligen importprodukter som står kvar, säger han.


Hanjin Shippin är världens sjunde största containerrederi. Rederiets skulder ska enligt medieuppgifter uppgå till nära fem miljarder dollar och är därmed den största konkursen någonsin bland container rederier. 


"Ett tufft läge där många svenska import- och exportföretag blir drabbade av förseningar och osäkerhet. Hanjin anlöper inte i dagsläget med egna fartyg till Göteborgs Hamn, men är sedan många år en stor kund via feedertrafik. Trots det svåra läget nu tror vi inte att volymerna via Göteborgs Hamn kommer att påverkas om Hanjin går i konkurs, eftersom konkurrensen är hård i segmentet och andra rederier kommer att skeppa detta gods i stället", skriver Göteborgs Hamn i en kommentar till GP.


Orsaken till att Hanjin hamnat på obestånd står att finna i att fraktkostnaderna är väldigt pressade och historiskt låga.
- Det kan hänga ihop med att det att finns en överkapacitet av fartyg på världshaven och att efterfrågan helt enkelt är i obalans, säger Morten Brühl.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.