Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Cityvarvets öde avgörs i juli

Det är regeringens uttalade ambition att införa tonnageskatt, sade finansminister Borg i riksdagen. Ett välkommet besked, menar Cityvarvets konkursförvaltare Morgan Hallén.

- Det finns ett antal intressenter som vill ta över reparationsvarvet Cityvarvet. För dem är de långsiktiga spelreglerna för svensk sjöfart avgörande för att en investering skall bära frukt, säger Hallén.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Han hoppas att konkursen efter Damen Shipyards nedläggning skall vara avslutad i mitten av juli.

- Annars är det en risk för att vi tappar momentum. Efter en lång semesterperiod blir det svårt att få varvet på fötter, om vi inte har en ägarlösning dessförinnan, säger han.

På måndagen hade finansminister Borg och riksdagsledamoten Lars Johansson (S) en debatt om en framtida tonnageskatt för svenska rederier.

Tonnageskatten har varit en stridsfråga i riksdagen i närmare tio år. Trots flera utredningar har ingenting hänt. Rederier, fack och en riksdagsmajoritet har länge krävt att den införs, eftersom en tonnageskatt skulle minska de konkurrensnackdelar som svenska rederier har jämfört med snart sagt alla europeiska länder.

I november i år skall en utredare lägga fram ännu ett förslag om hur en tonnageskatt kan utformas rent tekniskt.

- Regeringens ambition är att få på plats ett system med tonnageskatt så snart som möjligt, sade Anders Borg under riksdagsdebatten.

Lars Johansson var ganska nöjd efter debatten.

- Anders Borg gjorde ett tydligt uttalande om tonnageskatten, det är bra. Och det är betydelsefullt för de intressenter som vill fortsätta driva ett reparationsvarv i Nordens största hamn, säger Lars Johansson.

Men också, menar Johansson, för att hålla samman det maritima klustret i Sverige och inte minst i Göteborg.

Konkursförvaltaren Morgan Hållén understryker vikten av att stat och myndigheter visar upp en långsiktig strategi.

- För dem som eventuellt vill driva varvet är det viktigt att få de förutsättningarna klara för sig för att kunna räkna hem en investering, säger han.

Men det finns andra frågetecken som också måste rätas ut för intressenterna.

- Några av dem kan Älvstrandens utvecklings AB svara på. Det är ju ägaren till fastigheten, säger Morgan Hallén.

Andra handlar om miljöfrågor. Hur mark och vatten påverkas liksom frågor kring lukt och buller; det är ju en verksamhet som ligger mitt i Göteborg. Miljöfrågorna är något som kommunens förvaltningar kan ge svar på, säger Hallén.

Ytterligare oklarheter handlar om bland annat anlöpsavgifter.

- För närvarande har varvet jobb, jag är imponerad över det engagemang som skeppsägare visat mot Cityvarvet. Men tiden är knapp. Har vi inte en överenskommelse med någon intressent innan semestrarna börjar på allvar blir det svårt att få tillbaka reparationsvarvet på fötterna, säger Morgan Hallén.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.