Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Christina skapade kryptovaluta – för att sälja musik

2021 blev ett genombrottsår för kryptovalutor och NFT-konst. GP har träffat göteborgaren som skapat en av få svenska kryptovalutor och som vill förändra hela musikbranschen genom att låta låtskrivare sälja sina rättigheter som NFT.

2014 fick Christina Löwenström idén till det som skulle bli Zeptagram. Med hjälp av blockchainteknik och kryptovaluta ville hon sälja musikrättigheter som NFT – både som ett sätt för musikens upphovsmän att tjäna pengar, och för att låta fans vara med och dela på rättigheterna. Upphovsmännen lägger ut delar av sina rättigheter som NFT – non fungible tokens – som vem som helst får köpa. Upphovsmannen själv sätter priset för varje NFT, och alla ägare får ta del av de royalties låten genererar kvartalsvis.

– Det kan vara ”friends and family” som vill stötta en ny artist genom att köpa rättigheter och bidra med pengar. Men det kan också handla om fans som vill vara med och dela på kakan – de går på artistens konserter, lyssnar på musiken och köper merchandise – att vara med och äga rättigheterna är ytterligare en del av det. Och så kan det vara människor som vill investera i något de tror kommer bli en hit, säger Christina Löwenström.

Möttes av skeptiska miner

När hon och hennes man och affärspartner Johan Forsman Löwenström började presentera idén för investerare ute i världen visade sig intresset vara stort. De var i London, Amsterdam och Berlin för att marknadsföra idén och bjuda in upphovsmän till att sälja sina verk som NFT, och bodde en månad i Zürich för att utveckla konceptet tillsammans med bolaget Nexus Labs. När de kom tillbaka till Sverige 2016 var det annat ljud i skällan.

– Här fattade ingen vad NFT var. Folk sa ”Blockchain? Är inte det kriminellt?”.

NFT och blockchains

Blockchains, eller blockkedjeteknik, är en sorts kedja av data där alla i kedjan kan se information om alla parter och transaktioner. En NFT, en non-fungible token, är en del i en sådan kedja, precis som exempelvis en bitcoin. Skillnaden är att en bitcoin är lika mycket värd som, och därmed utbytbar mot, en annan. En NFT, däremot, är inte utbytbar utan har ett unikt värde.

2019 gick GU Ventures in som delägare i bolaget, och Zeptagram kunde lansera en första version av sin handelsplattform. Sedan kom covid-19.

– Vi behövde externt kapital för att kunna växa, och när pandemin kom var det ingen som ville investera. Vi hade precis kommit igång, men 2019 var vi nära att gå i konkurs.

Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström bestämde sig för att göra bolaget publikt och tog in 400 nya aktieägare, vilket resulterade i sex miljoner kronor.

– Vi gjorde också en ICO (initial coin offering) för att kunna starta kryptovalutan Zeptacoin. Vi fick in 17 miljoner kronor, berättar Christina Löwenström.

Bitcoin banade vägen

Som om inte det var nog blev 2021 året då NFT slog igenom stort, med flera rekordnoteringar: till exempel såldes konstnären Beeples digitala verk The first 5000 days för 63 miljoner dollar.

– Kryptovalutor blev tagna på allvar när folk började tjäna mycket pengar på att äga Bitcoin. NFT har blivit begripligt för många nu när medierna skriver om försäljningar. 2021 tyckte jag att alla ville prata NFT, säger Christina Löwenström.

Nu finns alla bolagets bitar på plats: kryptovalutan (som går att handla på fyra börser), plattformen för musikrättigheter och en plattform för konst. Plattformarna har tillsammans ungefär 10 000 användare och ligger på blockchainsen Telos och Wax.

– De första rättigheterna sålde vi på Stockholms auktionsverk, men hela grejen med NFT är ju att de ska säljas med blockchainteknik och vara spårbara i alla led. Det krävs ett komplett system. Många tror att blockchains slukar otroligt mycket energi men vi ligger på gröna blockchains, Telos är till och med klimatneutralt, säger Christina Löwenström.

Ett galleri av världsartister

Dessutom har bolaget knutit till sig flera upphovsmän som Christina Löwenström är stolt över:

– Två av dem heter André Lindal och Anthony Preston och skriver låtar för bland annat Justin Bieber, Britney Spears, Paris Hilton och Maroon 5. Vi har också inlett ett samarbete med en producent som gör låtar åt Lady Gaga, Madonna och Beyoncé. Dessa upphovsmän kommer sälja sina rättigheter genom Zeptagram.

Göteborgs-Posten skrev senast om Zeptagram 2019. Då hade bolaget precis testat att sälja rättigheterna till fem låtar genom Stockholms auktionsverk. Låtarna hade paret Löwenström skrivit åt Håkan Hellström, och de sålde bara delar av de 80 procent som de ägde. Ändå hamnade de i konflikt med artisten.

Det låter på dig som att de flesta kan vinna på den här idén – både upphovsmakare och fans. Men vilka är förlorarna när musikbranschen förändras?

– Tidigare i musikbranschens historia har artister och låtskrivare varit ägda av skivförlagen. De har inte kunnat göra något med sina upphovsrätter, de har bara varit papper. Diskussionen om NFT har lett till en ny syn på ägande och rättigheter. Förlorarna är förmodligen de som tidigare suttit på rättigheterna.

Finns det en risk att musiken blir generisk, om alla vill göra hits som fansen vill äga rättigheterna till och tjäna pengar på?

– Nej, det tror jag inte. Vad skulle skillnaden vara mot nu? Skivbolagen vill också ha hits. Jag tror tvärtom, att det kan bli lättare för smala musiker att få in pengar till att skapa musik.

Att sälja musikrättigheter och betala ut royalties är förhållandevis konkret, men hur kan ett digitalt konstverk vara värt 63 miljoner? Det går inte ens att hänga på väggen.

– Det är samma sak där, det handlar om att äga rättigheterna, eller delar av rättigheterna. De har ett värde för att folk vill köpa dem. Man kan äga en del av en Rembrandt, det är väl ganska spännande? Dessutom: vill verkligen unga människor ha dyra tavlor hängande på väggen? Vi har haft en NFT-utställning på Posthotellet med bilder som projicerades på väggarna, det var jättehäftigt.

Nästa steg: aktier och bostäder?

Christina Löwenström har jobbat ”dygnet runt, i flera år”. Under fotograferingen plingar mejlkorgen oavbrutet.

– Vi springer fort, för detta är en marknad där man måste vara först. Det händer så mycket nu, säger hon.

Hon säger att Zeptagrams affärsmodell har varit med och ”rivit upp” musikbranschen, och nu spår hon stora förändringar även för andra branscher. Till exempel tror hon att den vanliga aktiemarknaden inom kort kommer vara blockchainbaserad och bygga på att varje aktie är en NFT.

– Blockchain visar hela sanningen om en vara, från den första kryptoplånboken som handlade till den nuvarande ägaren. Jag tror att mäklare inte kommer behövas i framtiden, för varje hus eller lägenhet skulle kunna vara en NFT med så kallade smart contracts som är inbyggda i blockchain. Det är oerhört spännande att få vara med om den här utvecklingen.

Christina Löwenström

Ålder: 54

Gör: Grundare och vd på Zeptagram

Bakgrund: Drivit eget sedan 20-årsåldern, bland annat i frisör- och musikbranschen. ”Jag är nyfiken och driven. Jag kunde ingenting om den här tekniken, men har lärt mig av de bästa.”

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.