Chockbeskedet i Trollhättan

ANNONS
|

Koenigsegg Group drog sig ur köpet av Saab Automobile. Och mörkret lade sig över Trollhättan.

Enligt GP:s källor är det förhandlingarna med den kinesiska partnern Beejing Automotive som inte gått som Koenigsegg tänkt sig.

- Därför har Koenigsegg bedömt att risken är för stor att gå vidare. De har inte eget kapital nog, säger GP:s källa.

Christian von Koenigsegg säger till GP att det är tidsfaktorn som är orsaken.

- Det är hela processen, den är väldigt komplex och många avtal måste slutföras samtidigt. Vi hade själva satt upp en absolut deadline den 30 november. Men flera av processerna börjar dra bort i en oöverskådlig tid. Det gör att Saab inte kan sätta igång med affärsplanerna och vi kan inte känna en trygghet med att genomföra affären.

ANNONS

- Vi har fått väldigt positiva besked från alla inblandade parter, men tidsplanen är det det hängt på, att få alla att agera samtidigt.

Stor förstämning och oro

I Trollhättan orsakade beskedet stor förstämning och oro. Inget vet nu vad det får för följder. Saabs vd Jan Åke Jonsson har inte heller något svar på den frågan.

- Nu får vi ta ett steg tillbaka och titta på vilka andra möjligheter som finns tillsammans med GM, säger han.

Kan man tänka sig att GM ändrar sig och behåller Saab?

- Jag vill inte spekulera i alternativen. Men det har hänt mycket inom både GM och Saab sedan det här började. Och det är nytt management och ny styrelse i GM.

Jan Åke Jonsson sägeri GP:s onsdagstidningatt det inte går att leva med osäkerheten kring företagets framtid särskilt länge till.

GP:s bilindustrireporter Stephan Lövgren skriver i sin analys i tidningen att Saabchefen hela tiden måste ha insett att de deadlines som satts upp har varit orealistiska.

Bara ett smärre under kan rädda Saab nu, enligt Stephan Lövgren som går igenom de få handlingsalternativ som återstår. Dit hör en helomvändning från GM eller att kinesiska intressenter kliver fram.

Hopp och chock

ANNONS

Reaktionerna i Trollhättan pendlade mellan hopp ochchock på tisdagskvällen.

Annette Hellgren, ordförande för Unionens fackklubb på Saab, blev förvånad och chockad över beskedet.

- Det här var helt oväntat. Vi har trott benhårt på Koenigsegg, säger hon. Nu får vi sätta oss in i detta och se vad det är för besked vi fått. Vi vet ju bara att Koenigsegg har dragit sig ur.

Hon räknar med att ha ett medlemsmöte under onsdagen och hoppas ha mer information då. Några reaktioner från medlemmarna hade hon ännu inte hunnit få på tisdagskvällen.

- De flesta hade gått hem från jobbet när beskedet kom, säger hon. Så det finns nog många frågor.

Men hon har inte gett upp hoppet för Saab.

- Nu går bollen tillbaka till vår ägare GM, säger Annette Hellgren.

- Det är viktigt att komma ihåg att det inte är ett nedläggningsbeslut. Jag är optimist och tror fortfarande på en lösning, säger Gert-Inge Andersson, socialdemokratiskt kommunalråd i Trollhättan.

Han medger att beskedet från Koenigsegg Group var överraskande.

- Jag har pratat med statssekreterare Jöran Hägglund och beskedet var även överraskande för regeringen. Nu kommer GM att dra sig tillbaka och fundera på hur de ska hantera situationen.

ANNONS

- Jag har från början tyckt att lösningen med Koenigsegg Group och BAIC var bra och det är klart att det varit skönt om affären varit klar nu.

"Det handlar om framtiden för fordonsindustrin"

Gert-Inge Andersson tror inte att affären havererade på grund av att regeringen agerat långsamt.

- Vad jag uppfattat så handlade det om saker som köparna och GM inte kom överens om. Saab är en av Europas mest moderna och flexibla fabriker så jag tror inte på nedläggning. Flera tusen i Trolhättan och lika många bland underleverantörerna är beroende av Saab. Det här handlar om framtiden för hela Sveriges fordonsindustri, säger Gert-Inge Andersson.

Vid en presskonferens på näringsdepartementet sa statssekreteraren Jöran Hägglund, som har skött regeringens kontakter med Saab, att han respekterar att Koenigsegg tagit beslutet på affärsmässiga grunder.

–Väldigt många har jobbat väldigt hårt med den här affären. Men det är komplicerade processer.

Jöran Hägglund säger, enligt TT, att regeringen har diskuterat frågan med GM, som enligt Hägglund säger att de ska fundera igenom hur de ska gå vidare.

–Vi fortsätter dialogen med GM för att hitta en möjlig lösning. Till de anställda på Saab vill jag säga att det är för tidigt att säga att allt hopp är ute.

ANNONS

–Det känns som om någon av säljare eller köpare inte har haft hjärtat med, säger Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen som organiserar underleverantörer till bilindustrin.

–Det som kommer att hända nu är att leverantörerna naturligtvis inte kommer att ge några som helst krediter till Saab Automobile, några sextio dagars krediter går inte, säger Svenåke Berglie till TT.

–Det här är fruktansvärt tråkigt, och faran är att man tappat för mycket under resans gång. Oddsen för att det ska vända nu är väldigt höga, säger Berglie.

GM ”besvikna” över Koenigseggs beslut

GM:s styrelse ska enligt nyhetsbyrån Reuters källor samlas kommande tisdag för att besluta om Saabs öde efter det att affären med Koenigsegg spruckit. Några aktiva förhandlingar med andra köpare har inte förts sedan Koenigseggs planer blev kända, skriver Reuters.

General Motors ”besvikna” över Koenigseggs beslut.

”Vi är förstås väldigt besvikna över beslutet att dra sig ur Saab-affären”, skriver GM:s vd Fritz Henderson i ett pressmeddelande.

”Många har arbetet oförtröttligt de senaste månaderna för att skapa en hållbar plan för Saabs framtid genom att sälja märket och produktionen till Koenigsegg-gruppen. Nu när denna plötsliga förändring skett kommer vi att ta de närmaste dagarna i anspråk för att bedöma situationen, och bestämma nästa steg den kommande veckan”, fortsätter Henderson.

ANNONS

Saab Automobile har knappt 3500 anställda. Cirka 150 personer har återanställts under de senaste veckorna.

Omkring 3000 personer arbetar på Saabs anläggning i Trollhättan. Reservdelslagret i Nyköping har 270 anställda.

Knappt hälften av de anställda i Trollhättan arbetar med att bygga bilar.

Saab gjorde en förlust på drygt 4,1 miljarder kronor 2008, vilket var nästan dubbelt så mycket som året före.

Saab sålde 133000 bilar 2006. Sedan dess har försäljningen sjunkit. 2007 såldes 125000 bilar, och i fjol drygt 93000. I år väntas försäljningen stanna på färre än 30000 bilar.

Källa: Saab Automobile. (TT)

1937: Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) grundas.

1947: Första bilen, som liknade ett flygplan utan vingar, visas.

1990: Investor tar in amerikanska GM som hälftenägare i Saab Automobile.

2000: GM tar över hela bolaget.

Februari 2009: GM uppger att Saab ska bli självständigt och säljas. En halvårslång rekonstruktion inleds.

Juni: GM informerar om ett preliminärt avtal att sälja Saab till Koenigsegg Group.

Augusti: GM presenterar ett avtal där Koenigsegg Group köper samtliga aktier i Saab.

September: Kinesiska BAIC presenteras som tilltänkt delägare i Koenigsegg Group.

Oktober: Europeiska investeringsbanken beviljar lån på drygt fyra miljarder kronor under förutsättning att svenska regeringen ger statliga garantier och EU-kommissionen ger sitt godkännande.

November: Koenigsegg Group avslutar diskussionerna om förvärvet av Saab Automobile.

(TT)

ANNONS