Central spelare ordnar företagens betalningar

Göteborgsbaserade Alektum Group har en helhetssyn på betalprocessen. Fokus ligger på kundernas kunder och målet är att vårda relationen dem emellan.

ANNONS
|

Mitt i själva navet av Göteborg,bara ett stenkast från centralstationenspuls och människoflöden, harfinansbolaget Alektum Group sitthuvudkontor. Här i Femmanhusetarbetar 175 personer med allt somrör den finansiella processen, frånjuridisk rådgivning, fordringsköpoch finansiella lösningar till inkasso.

Företaget finns i dag i 16 länderi Europa och har totalt över 500anställda.Allt började 1992 med att göteborgarenGösta Gustavsson startadeAllmänna Inkassobyrån.

– Han arbetade först och främstmed postorderföretag som var nogamed att behålla relationen till kunden,vilket fortfarande är vårt mål,säger Mats Augurell, vd på AlektumGroup.

FÖRETAGET UTVECKLADES SNABBToch flera företagsförvärv skeddebåde i Sverige och andra europeiskaländer för att senare bland annatmöta kundernas behov av inkasseringav fakturor över nationsgränserna.2006 bytte man namn tillAlektum Inkasso och 2015 skeddeen fusion där 28 bolag gick sammani Alektum Group.

ANNONS

– Inkasso är fortfarande kärnverksamheteni företaget, men allatjänster vi erbjuder stöttar varandra.Vi paketerar ihop tjänsterna, hanterarkreditupplysning, faktureraroch sköter inkasso och förbättrarkundens betalflöde. Vi servar på såsätt hela e-handelsindustrin, sägerMats Augurell.

Expansionen med e-handel globaltoch i Sverige har varit en stordel av Alektums snabba tillväxt desenaste åren. Och numera liggerfokus inte bara på svenska företagi Sverige.

– Vi har hjälpt svenska företagsom vill exportera att växa utomlandsoch expandera inom EU. Mendet är inte så lätt som man kanskekan tro att starta en e-handel i ettannat land. Landets regler och lagarmåste följas och konsumenterhar olika krav och man måste följade allmänna villkoren. Där är vi tillstor hjälp för kunden, säger HelenaSallander, Sverigechef på AlektumGroup.

HON BERÄTTAR ATT det är mångautländska företag som vill starta e-handelpå den svenska marknaden.

– Många europeiska företag villtill Norden nu. Där är vi unikagenom att vi finns i 16 länder, harsamma organisation i alla länderoch kan erbjuda samma hjälp överallt,säger hon.

Som finansbolag får AlektumGroup ofta frågan om de, precissom många andra inkassobolag föredem, ska bli en bank. Men där sägerledningen blankt nej.

– Nej, vi ska inte bli en bank. Viser det snarare som en fördel att viinte är det, för då kan vi fortsättavara en partner till våra kunder somkanske själva är banker. Ingen villha en konkurrent som leverantör,säger Anders Svensson som är globalproduktchef.

ANNONS

Kritiken mot företag som bedriverinkasso är i många fall hård,och även Alektum Group har fåttsin beskärda del.

– Inkasso väcker alltid känslor.Men vi tycker att vi tar ett stortansvar. En person som inte kanbetala ska inte heller ges kredit. Vihar ett ansvar att se till att det intesker överskuldsättning och hjälperföretagen med kreditbedömningaroch olika modeller för att underlättaför kundens kund att hitta vilkennivå av betalning som fungerar. Vårtmål är ju att kundens kundrelationska fortsätta vara bra, även efter ettärende hos oss, säger Anders Svensson.

Genom olika lösningar lotsasföretagetskunder genom betalprocedurenoch slussas sekundsnabbttill ett lämpligt sätt att betala, tillexempel direkt via betalkort i ställetför att binda upp sig på abonnemangeller att skjuta på betalningengenom en faktura.

– Vi vill stoppa dem som inte kanbetala. Vi tror dock att de flesta villbetala sina skulder, men det är intealltid man kan det just nu. Viljanär viktigast. Vi försöker vara flexiblaoch hjälpa till med en lösning isådana fall, och vi är ganska unikai att vi har ett team som ringer uppdem som riskerar inkasso. Det ärmycket bättre för kundrelationenatt ringa och prata med personensom inte kan betala än att få ett brevhemskickat. Det har företaget haftmed sig sedan starten 1992, sägerMats Augurell.

SAMTIDIGT ÄR ALEKTUM noga medatt kontrollera sina egna kunder.Företag som till exempel inte följerAllmänna reklamationsnämndeneller andra regelverk avslutar desamarbetet med.

ANNONS

– Vi är tuffa mot de företag sominte sköter sig. Vi har många kunderoch det finns alltid någon sominte sköter sig och då slänger viut dem. Vi har en bra inkassosedi Sverige som är extremt reglerad.

Det är därför Alektum anlitas bådehär och andra länder, säger AndersSvensson.

DRIVER IN OCH SERÖVER FÖRSÄLJNING

ALEKTUM GROUP

■■ Gör: finansbolag med fokus påförsäljningsprocess och inkasso.

■■ Grundare: Gösta Gustavsson bildadeföretaget 1992.

■■ Antal anställda: 520 personer.

■■ Verksamhet: finns i 16 länder.

■■ Omsättning 2017: 680 miljonerkronor.

■■ Resultat 2016: 138 miljonerkronor.

INKASSO

■■ Om ett företag inte får betalt i tidav sin kund kan företaget anlita ettinkassoföretag för att driva in skulden,efter att en påminnelse skickats.Inkassoföretaget har lagstadgadrätt att ta ut en inkassoavgift på förnärvarande 180 kronor och oftaläggs dessutom en dröjsmålsräntapå summan. Om kunden anser attfakturan är felaktig kan man bestridaden och då kan inte inkassoföretagetdriva ärendet vidare till kronofogdenutan ett domstolsbeslut.

KRONOFOGDEN

■■ Till statliga Kronofogdemyndighetenkan till exempel företag vändasig när fakturabetalningar utebliroch få hjälp att driva in skulden, såkallad verkställighet. Kronofogdenhjälper även till med skuldsaneringoch fastställer skulder genom betalningsföreläggande.

ANNONS