Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Central spelare ordnar företagens betalningar

Göteborgsbaserade Alektum Group har en helhetssyn på betalprocessen. Fokus ligger på kundernas kunder och målet är att vårda relationen dem emellan.

Mitt i själva navet av Göteborg, bara ett stenkast från centralstationens puls och människoflöden, har finansbolaget Alektum Group sitt huvudkontor. Här i Femmanhuset arbetar 175 personer med allt som rör den finansiella processen, från juridisk rådgivning, fordringsköp och finansiella lösningar till inkasso.

Företaget finns i dag i 16 länder i Europa och har totalt över 500 anställda. Allt började 1992 med att göteborgaren Gösta Gustavsson startade Allmänna Inkassobyrån.

– Han arbetade först och främst med postorderföretag som var noga med att behålla relationen till kunden, vilket fortfarande är vårt mål, säger Mats Augurell, vd på Alektum Group.

FÖRETAGET UTVECKLADES SNABBT och flera företagsförvärv skedde både i Sverige och andra europeiska länder för att senare bland annat möta kundernas behov av inkassering av fakturor över nationsgränserna. 2006 bytte man namn till Alektum Inkasso och 2015 skedde en fusion där 28 bolag gick samman i Alektum Group.

– Inkasso är fortfarande kärnverksamheten i företaget, men alla tjänster vi erbjuder stöttar varandra. Vi paketerar ihop tjänsterna, hanterar kreditupplysning, fakturerar och sköter inkasso och förbättrar kundens betalflöde. Vi servar på så sätt hela e-handelsindustrin, säger Mats Augurell.

Expansionen med e-handel globalt och i Sverige har varit en stor del av Alektums snabba tillväxt de senaste åren. Och numera ligger fokus inte bara på svenska företag i Sverige.

– Vi har hjälpt svenska företag som vill exportera att växa utomlands och expandera inom EU. Men det är inte så lätt som man kanske kan tro att starta en e-handel i ett annat land. Landets regler och lagar måste följas och konsumenter har olika krav och man måste följa de allmänna villkoren. Där är vi till stor hjälp för kunden, säger Helena Sallander, Sverigechef på Alektum Group.

HON BERÄTTAR ATT det är många utländska företag som vill starta e-handel på den svenska marknaden.

– Många europeiska företag vill till Norden nu. Där är vi unika genom att vi finns i 16 länder, har samma organisation i alla länder och kan erbjuda samma hjälp överallt, säger hon.

Som finansbolag får Alektum Group ofta frågan om de, precis som många andra inkassobolag före dem, ska bli en bank. Men där säger ledningen blankt nej.

– Nej, vi ska inte bli en bank. Vi ser det snarare som en fördel att vi inte är det, för då kan vi fortsätta vara en partner till våra kunder som kanske själva är banker. Ingen vill ha en konkurrent som leverantör, säger Anders Svensson som är global produktchef.

Kritiken mot företag som bedriver inkasso är i många fall hård, och även Alektum Group har fått sin beskärda del.

– Inkasso väcker alltid känslor. Men vi tycker att vi tar ett stort ansvar. En person som inte kan betala ska inte heller ges kredit. Vi har ett ansvar att se till att det inte sker överskuldsättning och hjälper företagen med kreditbedömningar och olika modeller för att underlätta för kundens kund att hitta vilken nivå av betalning som fungerar. Vårt mål är ju att kundens kundrelation ska fortsätta vara bra, även efter ett ärende hos oss, säger Anders Svensson.

Genom olika lösningar lotsas företagets kunder genom betalproceduren och slussas sekundsnabbt till ett lämpligt sätt att betala, till exempel direkt via betalkort i stället för att binda upp sig på abonnemang eller att skjuta på betalningen genom en faktura.

– Vi vill stoppa dem som inte kan betala. Vi tror dock att de flesta vill betala sina skulder, men det är inte alltid man kan det just nu. Viljan är viktigast. Vi försöker vara flexibla och hjälpa till med en lösning i sådana fall, och vi är ganska unika i att vi har ett team som ringer upp dem som riskerar inkasso. Det är mycket bättre för kundrelationen att ringa och prata med personen som inte kan betala än att få ett brev hemskickat. Det har företaget haft med sig sedan starten 1992, säger Mats Augurell.

SAMTIDIGT ÄR ALEKTUM noga med att kontrollera sina egna kunder. Företag som till exempel inte följer Allmänna reklamationsnämnden eller andra regelverk avslutar de samarbetet med.

– Vi är tuffa mot de företag som inte sköter sig. Vi har många kunder och det finns alltid någon som inte sköter sig och då slänger vi ut dem. Vi har en bra inkassosed i Sverige som är extremt reglerad.

Det är därför Alektum anlitas både här och andra länder, säger Anders Svensson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.