Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Bygger utifrån ett socialt engagemang

För Serneke är samhällsansvar en del av visionen. Genom olika projekt stöder och uppmuntrar byggföretaget insatser inom flera områden. Målet är alltid en utveckling som ska gynna människor.

Från sitt kontor har Ola Serneke en magnifik utsikt mot Bananpiren, hamnen och Hisingen. Någon skrev en gång att stora idéer kräver utsikt och kanske stämmer det. Ola Sernekes byggkoncern Serneke AB har på knappt 20 år blivit ett av Sveriges största inom byggsektorn med en omsättning på närmare 6 miljarder kronor. Företaget har också blivit ett av de mest tongivande inom samhällsansvar och hållbarhet.

Årligen lägger Serneke AB åtskilliga miljoner på sponsring och CSR-projekt i Sverige. Och enligt Ola Serneke är det en del av företagets vision.

– Jag får ibland försvara mig inför styrelsen. Men det här är äkta hållbarhet. Jag vill vara med och påverka samhället och folkhälsan, och kan vi tjäna pengar samtidigt så varför inte, säger han.

Ett tydligt mål är att minska segregationen, öka folkhälsan och påverka beslutsfattare i olika frågor.

– Ett stort bolag lyssnar man på. Det har varit min drivkraft när jag byggt upp företaget och det i sin tur gör att jag kan anställa och attrahera rätt personal. Inte alla företag har den inställningen, de vill bara tjäna pengar. Visst ska man ha finansiella mål, och man måste ha en viss avkastning men en del av vinsten kan man använda till att påverka samhället, säger Ola Serneke.

ÖVERTYGELSEN OM ATT hjälpa andra har följt med sedan barndomen hemma i Alingsås. Ola Sernekes mamma var ordförande inom Amnesty och omvärldsfrågor diskuterades ofta.

– Vi hade chilenska flyktingar hemma hos oss och jag fick som ung upp ögonen för hur bra vi hade det i jämförelse. Mamma sa alltid att man skulle göra det man kunde, så kunde man sova bra om natten, berättar han.

En av föreningarna som företaget stöttar är Agape som hjälper ensamkommande barn och ungdomar. Serneke AB köpte Säve depå för att kunna ordna snabba boendelösningar för ungdomarna och ge dem en tryggare vardag i väntan på beslut. Man arbetar också aktivt med att anställa personal som inte är födda i Sverige eller som har sociala bekymmer.

– Vi skapar en bra känsla i företaget när vi engagerar oss i olika samhällsfrågor. Om vi har en pappa som arbetar hos oss och hans döttrars fotbollslag får sponsring av oss att köpa fotbollsskor, då ger det tillbaka till företaget i längden. Vi skapar en stolt företagskultur som är attraktiv, säger Ola Serneke.

ATT VÄLJA RÄTT corporate social responsability-projekt är viktigt menar han. Man måste kunna stå för det man stöttar och där man kan påverka. På Serneke sitter en hel avdelning och går igenom olika möjliga CSR-projekt utifrån hårt ställda kriterier.

– Jag vill inte stötta något som innebär våld av något slag, jag är helt emot boxning till exempel. Vi får flera hundra sponsoransökningar om året som noggrant gås igenom. Föreningar har det allt sämre i dag, allt färre eldsjälar orkar jobba och man får sämre anslag. Därför bygger vi också idrottsrelaterade byggnader där föreningar får hyra billigt, säger Ola Serneke.

Berättarministeriet är ett annat projekt Serneke är med och stöttar. Berättarministeriet syftar till att hjälpa barn och ungdomar i områden med hög arbetslöshet att uttrycka sig i skrift och därmed kunna delta aktivt i samhällsdebatten.

– Vi bygger och projekterar hela stadsdelar som till exempel Karlastaden på Hisingen, där kultur, idrott, skola och omsorg byggs med redan från början. Här ska finnas både hyresrätter och bostadsrätter så man har möjlighet att göra bostadskarriär. Möjligheten till idrott gör att man väljer bort våld, man väljer att träna i stället för att festa, säger Ola Serneke.

HANS TIPS TILL företag intresserade av CSR är att bygga in det i företagets vision från början. Vill man bara tjäna pengar är man inte rätt ute i dag. Och allt fler företag får upp ögonen för vad det innebär att ta samhällsansvar och vilka positiva sidor det bär med sig in i företagets kultur, anser han.

Möjligheten att påverka samhällsutvecklingen är något som Ola Serneke återkommer till. Att engagera sig ger resultat och det går ofta fortare än genom politik.

– I stället för att bara prata om till exempel migrationsfrågor försöker vi hitta lösningar snabbt. Jag får ofta frågan om jag inte ska bli politiker, men nej. Jag passar nog bättre i affärsvärlden och här kan jag påverka mer. Det går alldeles för långsamt i politiken för mig. Här är det jag som styr skutan, säger Ola Serneke

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.