Bygger stort VR-center i Göteborg

Den digitala byrån Digitas LBI skapar ett globalt center i Göteborg med fokus på virtual reality. Här ska de hjälpa företag att nå ut med sitt budskap genom ny teknik.

ANNONS
|

Digitas LBI och Sapient Razorfish, två syskonföretag i franska globala Publicis-gruppen bygger upp sitt center för digital utveckling med fokus på VR just i Göteborg, där man ska samla koncernens experter. En digital kommunikationsbyrå som arbetar i gränslandet mellan forskning, teknik, upplevelse och innehåll, och som tar fram lösningar för hur företagen ska kunna använda tekniken i sin information och marknadsföring. I dag är man 80 anställda och räknar med att anställa sex till åtta personer till i första skedet. –Det kallas Emerging Experiences och handlar om alla de digitala nyheterna som kanske kommer att bli nästa stora grej, eller är på väg att bli nästa stora grej och hur man kan skapa något som faktiskt bidrar till verksamheten eller affären och gör den effektivare. Och det kan ta sig många olika skepnader, säger Pierre Renhult, vd för Sapient Razorfish Digitas LBI, i Sverige som ligger i stora ljusa lokaler vid Harry Hjörnes plats.

ANNONS

Marknadsföring av nya bilar

Redan i dag använder till exempel Volvo Cars VR-upplevelser i marknadsföringen av nya XC 60. Med VR-glasögon på huvudet kan kunden känna av bilens fulla storlek, byta färg, byta fälgar och provsitta och lyssna på ljudsystemet i nya bilen helt i den virtuella världen. Men provkörning låter sig inte göras. Risken för åksjuka är för hög. Digitas LBI har sina rötter i gamla Framfab och lång erfarenhet av digital utveckling, som en gång i internets barndom handlade om bredband och att bygga hemsidor. I dag är utvecklingen långt mer avancerad. Med VR-teknik kan man simulera ett tillägg i styrmekaniken för bussar som förare kan testa på mässor och provköra i virtuell miljö. Och den skillnaden kan göra om det blir affär eller inte. –Vi utvecklade en demonstration av styrmekanik för Volvo Bussar, en VR-upplevelse där man faktiskt kunde köra bussen i trafiken och känna på skillnaden, säger Karen Ruudh, byråchef för båda bolagen.

Forsknings- och produktionscenter

Erik Arvedson som är ansvarig för Emerging Experiences berättar att man i Göteborg kommer att fokusera på tre huvudområden som innefattar vitural reality och augmented reality, det vill säga olika former av datorgenererad verklighet, samt artificiell intelligens. –Och det är inom detta vi bygger upp ett forsknings- och produktionscenter här i Göteborg. Flera av de större bolagen bygger upp sina egna forskningsavdelningar, men mindre företag som är i sin linda kan vi också hjälpa och koppla ihop dem med våra stora nätverk, säger han. Sapient Razorfish Digitas LBI är inget forskningsbolag, men man forskar för att ta fram tekniska lösningar. –Vi tittar på vad som finns och laborerar vad man kan använda det till. Och hur en marknadsavdelning kan dra nytta av olika tekniker och använda den så att den blir relevant för kunderna, säger Pierre Renhult. VR-centret ska bli en knutpunkt för Europa och Asien. Tanken är att VR-centret ska expandera i regionen. En annan del är att hjälpa andra regioner globalt inom bolaget att bygga vidare på kunskapen. –Sverige ligger långt framme i den kompetensen. Det som möjliggör det för oss i den här regionen är alla stora fina industriföretagen som Volvo Cars, AB Volvo, Polestar och SKF. De har en stor efterfrågan på människor som kan hjälpa dem att omvandla ny teknik till tjänster och produkter, säger Pierre Renhult.

ANNONS

Sapient Razorfish Digitas LBI

  1. Två syskonbolag inom globala Publiciskoncernen.
  2. Internationellt har bolagen mer än 12000 anställda på 70 olika kontor.
  3. I Göteborg arbetar 80 personer.
  4. I Norden finns 200 digitala specialister.
  5. VR – Virtual reality betyder virtuell verklighet och är en datorsimulerad verklighetsupplevelse som man kan uppleva med sinnena.
  6. AR – Augmented reality är en så kallad förstärkt verklighet med datorgenerade sinnesintryck.
ANNONS