Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En Ica-butik i Stockholm. Matvarukedjan har undersökt effekten av att spela musik i butiken och noterar en ökning med 0,8 procent i försäljning.  Bild: Amir Nabizadeh/TT
En Ica-butik i Stockholm. Matvarukedjan har undersökt effekten av att spela musik i butiken och noterar en ökning med 0,8 procent i försäljning. Bild: Amir Nabizadeh/TT

Butik spelade chefens favoritmusik – sålde fyra procent sämre

Musik får försäljningen att öka – men fel artist kan ge motsatt effekt. Det visar en undersökning som Ica gjort i sina butiker.
– Chefens favorit-Maidenplatta duger inte, säger Sofia Draganis på Ica Reklam till Handelsnytt.

Frågan om musik i butik är särskilt aktuell i juletider och har till och med konstaterats vara ett arbetsmiljöproblem för anställda inom handeln. Detta enligt Handelsnytt som också konstaterar att man länge hört musik i klädbutiker och att det blir allt vanligare även i matbutiker.

LÄS MER: Papperskaos i Europa – Willys sänker priset på plastpåsar

LÄS MER: Lennart tjänar 37 miljoner på Ica-affären – rasar ändå: ”Blev tvärförbannad”

Försäljningen backade med fyra procent

Sofia Draganis, på Icas Sveriges inhousebyrå Ica reklam, menar att musik är en del i arbetet med att göra butiksbesöken än mer attraktiva, eftersom kunder alltmer sällan besöker de fysiska butikerna. Därför har matvarukedjan undersökt hur försäljningen påverkas när man börjar spela musik i butik. Upp med 0,8 procent visar deras egna två månader långa studie. Men ”fel” musik ska man passa sig för.

– I de fall butiken spelar sin egen musik, kanske sånt som handlaren gillar, så har vi faktiskt sett motsatt effekt. Då sjönk i stället försäljningen med fyra procent, säger Sofia Draganis till Handelsnytt.

Undvik att spela hits är rådet

Man ska inte heller spela hits, visar Icas egna tester. De låtarna kan få kunderna att associera till egna minnen som inte alltid är positiva. Svensk pop, akustiskt och andra eller-tredjesingeln från kända skivor är råden.

För de anställdas skull spelar är Icas egen musiktjänst programmerad så att en låt inte spelas igen förrän om tidigast tre dagar.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Din ekonomi i det nya ekonomiska läget

Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.

Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:

GP Fokus | Din Ekonomi