Den ser ut ungefär som en motorgräsklippare och rullar fram i promenadfart. Från och med mars har roboten rullat runt i Johanneberg för att leverera varor i ett pilotprojekt.
Carl Berge, som driver designfirman Berge Consulting, började spåna på idén efter att firman jobbat med en österrikisk startup kring batteriteknik.
– Där lärde vi oss hur man snabbt skalar upp en verksamhet. Vi kände att vi ville göra något eget som skulle minska miljöpåverkan och började fundera på nya lösningar för att leverera varor i städer. Den sista milen, när en vara ska levereras till slutkund, är en av de mest miljöskadliga delarna i kedjan. Det är här Hugo kommer in i bilden, säger Carl Berge.
Ska ta paketen "den sista milen"
De senaste åren har man inom transportbranschen pratat mycket om de här ”sista-milen-leveranserna”. De spås bli allt viktigare i e-handelns logistikkedja när andelen av jordens befolkning som bor i städer växer. Begreppet den sista milen står för den sista biten fram till slutkundens dörr.
– Godstransporter förväntas öka drastiskt de kommande decennierna. Jag tror att branschen kommer att förändras i grunden och att detta är en del av lösningen, säger Carl Berge.
Han har under flera år följt utvecklingen av självkörande bilar, där konkurrensen är stenhård. Men det har inte gått så fort som man trodde för några år sedan.
– En bil väger 1,5 ton och kan döda en människa, och det har visat sig svårt att få fram autonoma bilar. Vi ville jobba med betydligt enklare lösningar, där ekvationen är mindre komplicerad och det är relativt kort väg för att lyckas, säger han.
Hugo rör sig i gånghastighet och risken för olyckor är därför låg, roboten räknas enligt regelverket som en radiostyrd bil. I dagsläget har den tillstånd att köra runt på Chalmers, men bolaget arbetar för ett tillstånd även i Stockholms stad. Hugo har en lastkapacitet på upp till 50 kilo och batteriet håller för en sträcka på 20 kilometer. Den kör med en hastighet på åtta kilometer i timmen och vid en leverans ska kunden med hjälp av en mobilapp kunna följa robotens färd. Hugo har flera sensorer som hjälper den att hitta och styrs med GPS. Både hård- och mjukvara är egentillverkade.
– Det har gjort projektet lite jobbigare och inneburit att det tagit längre tid, säger Carl Berge.

Tävlar mot Amazon
Intresset för roboten är, enligt Carl Berge, stort och har inte minskat med coronakrisen. Tvärtom.
– Vi har fått propåer från stora it-bolag och från länder som Kina och Dubai.
Däremot saknas inte konkurrenter. En mängd bolag jobbar med liknande lösningar. Näthandelsjätten Amazon utvecklar till exempel en version som har testkörts norr om Seattle och i Kalifornien.
– Vi började räkna på antalet konkurrenter men slutade när vi var vid 60. Men jag tror att vi har en fördel i att vi jobbar så användarcentrerat, allt vi gör utgår från användaren. Vi är ju en designfirma från början.
Finansieringen har skett genom Berge Consulting och med bidrag från Vinnova på tre miljoner kronor.
– Vi håller i pengarna samtidigt som vi får saker gjorda snabbt. Just nu händer mycket och vi jobbar på högvarv.
Fakta: Hugo
Gör: Utvecklar en budrobot som just nu kör runt i Johanneberg.
Huvudkontor: Göteborg.
Finansiering: Bidrag från Vinnova och egen finansiering.
Din ekonomi i det nya ekonomiska läget
Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.
Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.