Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Grundaren Carl Berge tillsammans med sin budrobot Hugo, som testas på Chalmers i Johanneberg. Bild: Nicklas Elmrin
Grundaren Carl Berge tillsammans med sin budrobot Hugo, som testas på Chalmers i Johanneberg. Bild: Nicklas Elmrin

Budroboten som rullar på Göteborgs gator

Runt om i världen utvecklas budrobotar som ska leverera paket till kundernas dörr. I Göteborg finns Hugo – som nu börjar köra runt på Chalmers campus i Johanneberg.

Den ser ut ungefär som en motorgräsklippare och rullar fram i promenadfart. Från och med mars har roboten rullat runt i Johanneberg för att leverera varor i ett pilotprojekt.

Carl Berge, som driver designfirman Berge Consulting, började spåna på idén efter att firman jobbat med en österrikisk startup kring batteriteknik.

– Där lärde vi oss hur man snabbt skalar upp en verksamhet. Vi kände att vi ville göra något eget som skulle minska miljöpåverkan och började fundera på nya lösningar för att leverera varor i städer. Den sista milen, när en vara ska levereras till slutkund, är en av de mest miljöskadliga delarna i kedjan. Det är här Hugo kommer in i bilden, säger Carl Berge.

Ska ta paketen "den sista milen"

De senaste åren har man inom transportbranschen pratat mycket om de här ”sista-milen-leveranserna”. De spås bli allt viktigare i e-handelns logistikkedja när andelen av jordens befolkning som bor i städer växer. Begreppet den sista milen står för den sista biten fram till slutkundens dörr.

– Godstransporter förväntas öka drastiskt de kommande decennierna. Jag tror att branschen kommer att förändras i grunden och att detta är en del av lösningen, säger Carl Berge.

Han har under flera år följt utvecklingen av självkörande bilar, där konkurrensen är stenhård. Men det har inte gått så fort som man trodde för några år sedan.

– En bil väger 1,5 ton och kan döda en människa, och det har visat sig svårt att få fram autonoma bilar. Vi ville jobba med betydligt enklare lösningar, där ekvationen är mindre komplicerad och det är relativt kort väg för att lyckas, säger han.

Hugo rör sig i gånghastighet och risken för olyckor är därför låg, roboten räknas enligt regelverket som en radiostyrd bil. I dagsläget har den tillstånd att köra runt på Chalmers, men bolaget arbetar för ett tillstånd även i Stockholms stad. Hugo har en lastkapacitet på upp till 50 kilo och batteriet håller för en sträcka på 20 kilometer. Den kör med en hastighet på åtta kilometer i timmen och vid en leverans ska kunden med hjälp av en mobilapp kunna följa robotens färd. Hugo har flera sensorer som hjälper den att hitta och styrs med GPS. Både hård- och mjukvara är egentillverkade.

– Det har gjort projektet lite jobbigare och inneburit att det tagit längre tid, säger Carl Berge.

Många bolag runt om i världen jobbar med att ta fram lösningar som liknar Hugo. "Vi började räkna på antalet konkurrenter men slutade när vi var vid 60" säger initiativtagaren Carl Berge. Bild: Nicklas Elmrin
Många bolag runt om i världen jobbar med att ta fram lösningar som liknar Hugo. "Vi började räkna på antalet konkurrenter men slutade när vi var vid 60" säger initiativtagaren Carl Berge. Bild: Nicklas Elmrin

Tävlar mot Amazon

Intresset för roboten är, enligt Carl Berge, stort och har inte minskat med coronakrisen. Tvärtom.

– Vi har fått propåer från stora it-bolag och från länder som Kina och Dubai.

Däremot saknas inte konkurrenter. En mängd bolag jobbar med liknande lösningar. Näthandelsjätten Amazon utvecklar till exempel en version som har testkörts norr om Seattle och i Kalifornien.

– Vi började räkna på antalet konkurrenter men slutade när vi var vid 60. Men jag tror att vi har en fördel i att vi jobbar så användarcentrerat, allt vi gör utgår från användaren. Vi är ju en designfirma från början.

Finansieringen har skett genom Berge Consulting och med bidrag från Vinnova på tre miljoner kronor.

– Vi håller i pengarna samtidigt som vi får saker gjorda snabbt. Just nu händer mycket och vi jobbar på högvarv.

Fakta: Hugo

Gör: Utvecklar en budrobot som just nu kör runt i Johanneberg.

Huvudkontor: Göteborg.

Finansiering: Bidrag från Vinnova och egen finansiering.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.