Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Många svenskar vill pausa sitt spelande online. Men det finns problem med det nya systemet. Arkivbild

Brister i skyddsnät för spelande

På en dryg vecka har 10 000 svenskar stängt av sig själva från att spela om pengar på nätet. Men det nya registret dras med flera problem.

Den nya spellagen som infördes vid årsskiftet var också startskottet för Spelpaus.se, en tjänst från myndigheten Spelinspektionen där privatpersoner själva kan pausa sitt spelande under en bestämd tid. En registrering där ska innebära att det inte går att spela online hos några av de bolag som har licens hos myndigheten. I verkligheten har det varit annorlunda, rapporterar nyhetssajten Breakit som granskat systemet. Ett flertal bolag har valt att bortse från registret, rapporterar Breakit vars reportrar fått spela på sajterna trots att de anmält sig till Spelpaus.se.

- Vi har sett att vissa av bolagen inte "ställer frågor" till oss i systemet. Exakt vad det beror på vet vi inte, men vi har skickat skrivelser till de berörda bolagen, säger Anders Sims.

Automatisk tjänst

Systemet, som ska hålla pausade spelare borta, är en automatisk digital tjänst. Enligt Anders Sims har en del bolag själva hört av sig efter att spelare kommit igenom skyddsnätet.

- Det har varit en väldigt snabb process. Det hela är nytt för oss på myndigheten också.

Ett av bolagen, Aspire Global, erkänner att man inte kopplat sig till tjänsten ännu.

- Vi är medvetna om det och vi planerar att genomföra den här integrationen väldigt snart. Under tiden kommer vi, från och med i dag, att hämta data från registret manuellt och om vi hittar medlemmar som matchar med registret kommer vi att avsluta kontot och ge pengarna tillbaka”, säger Dima Reiderman, operationell chef på Aspire till Breakit.

Parallellt arbete

Spelinspektionens operativa avdelning är de som ska utöva tillsyn på området, men det 30-talet personer som jobbar där arbetar samtidigt med ansökningar från spelbolag som vill ha en licens i det nya svenska spellandskapet.

- När vi är klara med alla ansökningar och är fullt omställda kan vi syssla med enbart tillsyn, säger Anders Sims.

Han tror dock att det kan ta ett par månader innan det inträffar och utesluter inte att det kan behöva rekryteras mer folk till avdelningen. 60 bolag av de 110 som ansökt har hittills fått licens att verka på den svenska marknaden.

Oklara straffåtgärder

För bolag som medvetet frångår regelverket utlovas straffåtgärder. Exakt hur de kommer att se ut är dock inte ristat i sten.

- Ytterst så handlar det såklart om att de blir av med licensen, men vi har det inte så tydligt framför oss ännu. Vi har inte utövat tillsyn på den här typen av marknad tidigare med internationella aktörer. Det vi har upptäckt nu är de första ärendena. Vi har inga statuerande exempel.

Spelbolag kommer enligt Anders Sims inte att kunna kringgå systemet med att erbjuda "spel utan registrering".

- Vi har sett den typen av reklam, och det är något vi tittar på vad vi kan göra åt. All onlineverksamhet kräver registrering, sedan hur man uttrycker sig är något vi kollar på tillsammans med Konsumentverket – reklam måste vara måttfull, det står i reglerna för att få en licens.