Framtidens kollektivtrafik i Göteborg är elkrävande – då måste det finnas utrymme  i nätet, menar Alf Engqvist, vd för Göteborg energi.
Framtidens kollektivtrafik i Göteborg är elkrävande – då måste det finnas utrymme i nätet, menar Alf Engqvist, vd för Göteborg energi. Bild: Nicklas Elmrin

Bristen på el ställer Göteborg inför vägval

Medan Stockholm och Malmö hotas av akut elbrist och måste säga nej till stora investeringar har Göteborg fortfarande kapacitet. Men inte hur länge som helst, varnar Alf Engqvist, vd för Göteborg energi.
– Stadens politiker måste bestämma sig för vilken sorts etableringar vi ska ha – och vilken stad Göteborg ska vara i framtiden, säger han.

ANNONS
|

I konkurrensen om platserna i elnätet ser han stora effektkrävande etableringar som det stora hotet mot Göteborgs framtidsbygge.

– Den typen av anläggningar kräver mycket el – men ger inte så mycket tillbaka i form av produktion och jobb, säger han.

Enligt Alf Engqvist fanns en tid för inte allt för länge sedan då Sveriges tillgång på el tycktes hur stor som helst.

– Så är det inte längre. Redan i dag börjar det bli kritiskt med försörjningen. Det har gått fort, efterfrågan har ökat drastiskt på kort tid, säger han.

Alf Engqvist, vd Göteborg Energi.
Alf Engqvist, vd Göteborg Energi. Bild: Jeanette Larsson

Akut i Stockholm

I Uppsala, Stockholm, Malmö och i Mälardalen beskriver expertisen läget som akut eftersom större anslutningar påverkas av bristen på kapacitet.

ANNONS

Kommunerna har tvingats säga nej till investeringar och etableringar och har därmed missat stora ekonomiska möjligheter. Enligt en ny rapport från konsultföretaget Pöyry beräknas bristen på elektrisk effekt att kosta Sverige 80 miljarder kronor – om året.

I Göteborg är det lokala elnätet starkt – det som begränsar enligt Alf Engqvist är hur mycket el stan kan ta in utifrån.

– Det finns marginal kvar – men den kan snabbt ätas upp. Det är därför det är så viktigt med en tydlig plan för Göteborgs framtid, vad är det för stad och vad är det för företag vi ska ha. På sikt handlar utmaningen om att förstärka inmatningen av el till Göteborg. Men det tar tid – upp mot tio år. Det är därför det är viktigt med en tydlig riktning, säger han och fortsätter:

Snabbladdstation som kräver el i framtidens Göteborg.
Snabbladdstation som kräver el i framtidens Göteborg. Bild: Jeanette Larsson

– Jag menar att Göteborg behöver behålla en marginal i elnätet för fortsatt utveckling av vår framgångsrika industri – och inte minst för att möta det ökade elbehovet när bilar, lastbilar och bussar ska elektrifieras. Bland annat står kollektivtrafiken i Göteborg inför stora elkrävande satsningar, säger han och fortsätter:

Jönköping till Göteborg

– Göteborg växer – om 17 år räknar vi med att ytterligare 150 000 personer bor och verkar här. Det motsvarar i det närmaste Jönköpings kommun i storlek och innebär en stor utmaning för infrastrukturen. Vi ser redan nu att kapaciteten inte är tillräcklig för att möta behoven. Vi har själva möjlighet att styra den utvecklingen och ska inte lämna något åt slumpen, säger han till GP.

ANNONS
Effektkrävande. Stora datacentraler kan konkurrera om elen i Göteborg. Bilden är från Facebooks serverhall i Luleå.
Effektkrävande. Stora datacentraler kan konkurrera om elen i Göteborg. Bilden är från Facebooks serverhall i Luleå. Bild: Susanne Lindholm / TT

I den konkurrensen ser han också hotet.

– Det kan exempelvis handla om stora effektkrävande etableringar som inte är kopplade till den företagskultur som vi har i Göteborg i dag, säger han.

Ett exempel på det är stora hallar för datorer som kräver mycket el.

Som amerikanska it-jätten Amazon som har som mål att etableras i Eskilstuna före årets slut – och som befaras sluka en stor del av elen. Bristen på el har bland annat lett till att kommunen tvingats säga nej till andra företag med etableringsplaner.

– Den typen av stora datacentraler kräver mycket effekt men ger inte så mycket tillbaka i form av jobb, säger Alf Engqvist.

BRG vill inte kommentera

Enligt vad GP erfar har Business Region Göteborg fått sonderande förfrågningar gällande den typen av etablering.

Det är dock inget som Patrik Andersson, vd hos BRG, vill kommentera.

– Intresset för att etablera sig i Göteborg är rekordstort och det är förstås glädjande. Men jag kan med hänsyn till sekretessen inte diskutera förfrågningar från enskilda företag eller från specifika branscher.

Har ni fått förfrågan från extremt energislukande branschområden?

– Det kan jag inte heller kommentera men får vi det för vi en dialog med Göteborg energi, säger Andersson.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS