Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Brewhouse samlar företagsamma kulturskapare

På Brewhouse samlas musiker, konstnärer, filmare och spelutvecklare under samma tak. Gemensamt är kreativiteten, men också drivkraften att kombinera kultur med företagande.

I en fyra våningar hög, före detta industrilokal i Gårda finns Brewhouse, inkubator och affärsnav för företag och entreprenörer inom kulturella och kreativa verksamheter.

– Brewhouse kom till genom att man ville hjälpa verksamheter inom musikbranschen att etablera sig och växa. Man kom fram till att det fanns ett behov av att sitta under samma tak och att kunna nyttja varandras kompetenser och resurser, säger verksamhetschefen och konstnärliga ledaren Anna Svensdotter Dimle.

Brewhouse är en icke vinstdrivande organisation som drivs med medel från Västra Götalandsregionen och Business region Göteborg, BRG, samt med egna verksamhetsintäkter. Uppdraget är att öka tillväxt, lönsamhet och sysselsättning inom kulturella och kreativa näringar genom verksamhetens fyra ben: ett inkubatorsprogram i tre steg, ett medlemsnätverk med ett 60-tal företag som har sin bas på Brewhouse, en talangutvecklingsdel som bland annat består av innovationstävlingen The Brewhouse Award samt en event- och konsertverksamhet.

– Målet är att skapa goda förutsättningar för att våra entreprenörer ska kunna leva på sitt konstnärskap och sin kreativitet genom en mer affärsmässig approach, säger Anna Svensdotter Dimle.

En som deltagit i Brewhouse inkubatorsprogram är Sofia Magnusson, som driver företaget The Folklore Company. Hon tycker att det är viktigt att få in ett affärstänk inom kreativa verksamheter.

– Som företagare måste man ha kunder för att överleva, oavsett vilken bransch man verkar i, säger hon. 

Sofia Magnusson arbetade som projektledare på ett VVS-företag när hon 2013 vann Brewhouse dåvarande innovationstävling My Mission med sin affärsidé – en digital plattform där man kan designa sitt eget broderimönster och få hem det i form av en PDF, ett broderi-kit eller som en färdigbroderad bonad. Efter att ha jobbat med företaget under helger och kvällar tog hon i fjol in riskkapital för att möjliggöra en större satsning och jobbar sedan i höstas heltid med företaget. Under våren kommer ytterligare kapital att tas in. Målet är att ta broderiet in i 2000-talet genom att förena teknik och hantverk.

– Jag kommer själv från Hälsingland och är uppvuxen med bonader på väggarna. Jag insåg att det var en föråldrad bransch som i dag inte når ut så brett som den skulle kunna göra. Min vision är att göra den tillgänglig för fler genom moderna digitala lösningar, säger Sofia Magnusson.

Hennes produkter säljs i dag globalt via webben, i butiker i sex länder i Europa och planen är att de även ska finnas hos återförsäljare i USA under 2017.

Vid ett skrivbord en bit bort sitter industridesignern Mathilda Hunyadi, som driver möbelvarumärket Sloydlab tillsammans med Staffan Johansson. På bordet ligger ett par skärbrädor med rotfruktsmotiv från hennes senaste kollektion. Mathilda Hunyadi fokus är folkkonst.

– I folkkonsten finns det massa innovativa lösningar men också ett starkt hållbarhetstänk. När människan haft begränsade resurser har man behövt vara kreativ, säger hon.

Matilda Hunyadi designar både större möbelkollektioner och mindre inredningsprodukter samt håller workshops och föreläsningar om folkkonst. Hon påbörjade Brewhouse inkubatorsprogram i höstas och ser många fördelar med att sitta under samma tak som andra kulturentreprenörer.

– Det tvärprofessionella samarbetet är jättehäftigt. Det är oerhört givande att sitta tillsammans med personer som man delar företagandet med men som också kan diskutera hur man behåller sitt kreativa jag samtidigt som man jobbar mot en kommersiell marknad, säger hon.

Mathilda Hunyadi har bland annat samarbetat med Magnus Torstensson och Mathias Rexius, som driver skivbolaget Rexius Records och har sin studio på Brewhouse.
– När vi startade bolaget fick vi reaktionen ”Ni kan väl inte starta ett skivbolag på dagens marknad” men vi har ett annat koncept än de stora bolagen. Det har funkat väldigt bra, berättar Mathias Rexius.
Deras affärsmodell går ut på att artisterna delvis blir sina egna investerare.
– Vi går inte in med hela kostnaden av ett projekt. I gengäld får artisterna en mycket större andel av vinsten, förklarar Magnus Torstensson.

Han är civilingenjör och Mathias Rexius musiker, en lyckad kombination för att driva ett skivbolag enligt dem båda.

– Artister och musiker är konstnärer. Men när man kommer till ett skivbolag blir deras konst en produkt. De kommer till oss för att kunna nå ut till sin publik och finansiera sin karriär, säger Magnus Torstensson.

De har tillsammans gått igenom alla tre inkubatorsstegen på Brewhouse och ser många fördelar med ett nav för kreativa verksamheter.

– Man kan hitta samarbetspartners och många nya dörrar öppnas. Plötsligt en dag kom Tina Turners trummis hit. Han gillade Mathias gitarrspel och vips hade vi ett samarbete med ett nytt produktionsbolag, berättar Magnus Torstensson.

Anna Svensdotter Dimle anser att entreprenörerna inom kulturella och kreativa branscher har en viktig roll i att driva framtidens innovation.

– Se till exempel på den snabba utvecklingen som nu sker inom musikvärlden, med digitala lösningar som exempelvis Spotify. Med fler kulturella entreprenörer kan vi få ett bredare näringsliv, säger hon.

 

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.