Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det går minst sagt knackigt för Polarn o Pyrets ägare RNB. Arkivbild. Bild: Hasse Holmberg/TT

Brakförlust för RNB

En förlust på över 100 miljoner kronor blev facit för sista kvartalet i Retail and Brands (RNB) räkenskapsår. Men nu ska det gradvis bli bättre, enligt vd Magnus Håkansson.

Modeföretaget, med kedjorna Polarn o Pyret och Brothers, redovisar en förlust efter finansnetto på 106,4 miljoner kronor för perioden juni–augusti, som är det fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period i fjol stannade förlusten på 10,7 miljoner kronor.

Resultatet tyngs av en nedskrivning av det så kallade goodwillvärdet på 65 miljoner kronor samt kostnader för bolagets omstruktureringsprogram, som bland annat innebär lägre bemanning på huvudkontoret. Men även om dessa kostnader räknas bort gick rörelsen back, med 32 miljoner kronor. Sämst går Polarn o Pyret, med både svag försäljning och försämrad bruttomarginal.

Omsättningen för bolaget, som även driver butiker i NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg, uppgick till 552 miljoner kronor, jämfört med 561 miljoner kronor ett år tidigare.

RNB gick häromveckan ut med en vinstvarning och flaggade samtidigt för en nyemission om 85 miljoner kronor i syfte att stärka kassan. Beskedet fick bolagets aktiekurs att nästan halveras. Nu försöker vd Magnus Håkansson ingjuta hopp i både aktieägare och medarbetare:

"Sammantaget finns förutsättningar för att resultatet skall vända uppåt successivt under verksamhetsåret 2019/20", skriver han i bokslutsrapporten.

Håkansson skriver även att RNB är fortsatt öppet för ägarförändringar för ett eller flera av bolagen, vilket betyder att verksamheter kan komma att säljas.