Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Per Wassén, vd på Powercell, Bild: Lisa Thanner

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bolag i Biskopsgården skriver avtal med fordonsgigant

Powercell har tecknat avtal med tyska Bosch om bränsleceller till fordon. Göteborgsbolaget har i dag 60 anställda – den tyska motparten drygt 400 000.

Powercell är ett bolag som grundades 2008 och har rötterna i AB Volvo. Sedan 2014 är man börsnoterade på Nasdaq First North, listan för tillväxtföretag. Och bolagets verksamhet, att utveckla bränslecellsteknik, är något som blivit mycket hett i fordonsindustrin – i takt med skärpta miljökrav och då kostnaderna för tekniken gått ned. Bränsleceller är enkelt uttryckt ett sätt att framställa eldrift genom att använda väte och syre i en elektrokemisk process, där restprodukten blir vattenånga.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

GP skrev nyligen om hur Renova och Scania har tecknat avtal med Joab och Powercell om en elektrisk sopbil som drivs av bränsleceller.

LÄS MER: Då kommer den eldrivna sopbilen till Göteborg

Nu står det också klart att Powercell har skrivit avtal med världens största underleverantör till fordonsindustrin, tyska Bosch.

Hela system

– Vi har fått uppdraget att leverera bränslecellsstackarna till dem, där de sedan kommer att leverera kompletta system till fordonsindustrin – det kan handla om såväl bilar, lastbilar som bussar. Avtalet är en avsiktsförklaring som kommer att färdigförhandlas under våren, säger Per Wassén, vd på Powercell.

Det färdiga avtalet kommer till exempel att reglera omfattningen på samarbetet och olika rättighetsfrågor, men helt klart står det att det här är ett genombrott för Powercell. Även om bolaget har en större tyngd än vad de 60 anställda i Biskopsgården visar – börsvärdet ligger på drygt 1,6 miljarder kronor – öppnar sig helt andra marknadsmöjligheter med ett avtal med en tysk internationell jätte.

– Jag kan inte idag uppskatta vad värdet av det här avtalet är i pengar, men det är helt klart en kvalitetsstämpel att Bosch vill arbeta med vår teknik.

– Bränslecellstekniken är en verkligt hållbar lösning och vi kan se hur EU i veckan ställt kravet att bilindustrin måste minska utsläppen av koldioxid från nya bilar med 37,5 procent till 2030. Den tekniken gör det möjligt, säger Per Wassén.

Flera anläggningar

Idag tillverkar Powercell prototyper där bränslecellerna testas i bilar i bland annat Kina.

– I Kina ger man ett stöd på 50 000 euro vid köp av en vätgasdriven bil, säger Per Wassén.

I framtiden planerar Powercell att ha produktion både på hemmaplan och på andra håll.

– Vi kommer att producera på marknaderna i USA och Kina.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.