Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Förra årets bilmässa i Geneve lockade 682 000 besökare.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bilmässa med lukt av dieselfusk

Inget är så välstädat som en bilmässa. Varje dammkorn putsas bort för att tillverkarnas nyheter ska skina. Lukten av dieselfusk som vilat över mässan i Geneve är svårare att få bort.

Volkswagens koncernchef Mathias Müller slog an tonen redan kvällen före mässans pressdagar genom att slå fast att hans bolag svikit och bedragit kunderna och att allt ska göras för att återupprätta förtroendet. Det beskedet har under de följande dagarna upprepats av varje hög VW-chef. Alla frågor som utsläppsskandalen gett upphov till ska besvaras i en fullödig rapport om några veckor, enligt VW-ledningen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Två trender

Varenda vd hos de konkurrerande tillverkarna har de senaste dagarna påpekat att det avslöjade fusket skadat hela bilbranschen.

Men i Geneve har det givetvis också handlat om nya bilar. Två trender har varit tydliga: mindre stadsjeepar och elbilar. För konsumenter som kanske skrämts både av storleken och prislappen på stadsjeeparna från de tyska premiummärkena och Volvo kommer fler valmöjligheter under hösten.

När det gäller elbilar presenterades få nyheter, även om Tesla fick mycket uppmärksamhet med sin Model X som lanserades i höstas. Diskussionerna handlade mer om de övriga tillverkarnas nya plattformar, pris och kapacitet på batterierna och målsättningen att försöka få ner priset på de kommande modellerna.

Värstingen från Ängelholm

Två helt väsenskilda bilar stod för det svenska inslaget på mässan. Volvos nya V90 som nu för första gången visas upp för allmänheten och som ska ersätta storsäljaren V70. I Nordeuropa är kombimodeller alltid en favorit, men Volvoledningen hoppas också nå framgångar i USA där kunderna av tradition är mycket mer tveksamma.

Sist men inte minst: mässans värsting från Koenigsegg i Ängelholm. Nya Regera är en hybrid med både förbrännings- och elmotorer som tillsammans ger 1500 hästkrafter. Hastigheten är obegriplig liksom prislappen som hamnar runt 30 miljoner för den som vill ha extra allt.