Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Billigt presentkort kan vara dyrt abonnemang

Har du blivit erbjuden att köpa presentkort billigt på nätet? Då bör du se upp, enligt Konsument Europa. Det kan röra sig om dyra abonnemang som kan vara svåra att ta sig ur.

Konsument Europa har blivit kontaktad av konsumenter som har tackat ja till denna typ av erbjudanden, som har visat sig mynna ut i abonnemang för flera hundra kronor i månaden.

Enligt Jolanda Girzl, enhetschef vid Konsument Europa, är det i dessa fall aldrig de företag som står på presentkorten som ligger bakom erbjudandena.

- Man använder kända namn för att få konsumenterna att nappa, säger hon till TT.

Hittills känner Konsument Europa inte till någon konsument som faktiskt har fått ett presentkort efter att ha tackat ja till och betalat för erbjudandet.

Drar pengar

Annonserna går framför allt att hitta i sociala medier. I många fall behöver konsumenten först fylla i en marknadsundersökning. För att sedan få ta del av erbjudandet måste konsumenten betala med bank- eller kreditkort. Därefter kan företaget dra pengar från kortet varje månad.

I erbjudandena finns ofta en liten informationstext, som många missar. Där står det exempelvis att det är ett abonnemang och vad det kostar.

- Men konsumenten har redan ingått i ett avtal då och kryssat i att man accepterar villkoren.

- Med supererbjudanden är det vikigt att man tänker: Finns det någon hake?

Svårt att ta sig ur

För många kan det vara svårt att ta sig ur abonnemangen. Jolanda Girzl understryker att det är viktigt att så snabbt som möjligt kontakta företaget. Att spara all dokumentation underlättar dessutom en diskussion med företaget, menar hon.

- Man ska spara mejlen. Då kan man bevisa att man har gjort vad man kan för att säga upp avtalet eller om man har använt sig av ångerrätten.

Om kontoutdraget inte visar vilket företaget är rekommenderar Jolanda Girzl att man kontaktar banken och gör en kortreklamation.