Biljättens kupp på kvinnodagen: En Ford Explorer bara för män

Inga vindrutetorkare, ingen GPS och inga blinkers.
Biltillverkaren Ford tog tillfället i akt att hylla kvinnliga bidrag till fordonsindustrin – genom att visa upp en upplaga av Ford Explorer bara för män.

ANNONS
|

Den kommer förstås inte att finnas till försäljning, Ford Explorer Men’s Only Edition. Den amerikanska biltillverkaren Ford – som för övrigt ägde göteborgska bilmärket Volvo under en i början av 2000-talet – släppte på Internationella kvinnodagen en skämtsam reklamfilm som visar hur en bil skulle sett ut utan om bara män hade varit inblandade i skapandeprocessen.

Då, konstaterar Ford, skulle bilen sakna vindrutetorkare, blinkers, GPS och backspegel. Samtliga är nämligen exempel på kvinnliga bidrag till fordonsindustrin.

Signalerade med flaggor

Kvinnor har under lång tid varit en stor del av bilindustrin, skriver USA Today. Under andra världskriget var det brist på arbetskraft och mellan 1941 och 1943 ökade antalet kvinnor inom den amerikanska fordonsindustrin från 28 300 till 203 300.

ANNONS

Men redan innan det, 1914, gjorde kvinnor som Florence Lawrence minst sagt avtryck i branschen. Hon är en av de kvinnor som Ford lyfter fram i en kampanj och där beskrivs hon som en pionjär inom blinkers och bromslampor. I början på 1900-talet var vägarna särskilt farliga när bilister inte höll avstånd. Lawrence, som var skådespelerska, uppfann därför flaggor som signalerade till andra bilister när man skulle svänga och stanna. Senare skapade hon även en stopp-varnare på bakre stötfångaren, en slags lucka med ”stop” på som fälldes ut när man bromsade, skriver USA Today.

Den brittiska fordonsingenjören och racerföraren Dorothy Levitt, född 1882, är en annan av kvinnorna som uppmärksammas. Idén för backspegeln kom från en liten handspegel som använts för att se vad som händer bakom en.

Mindre ratt och mer förvaring

Flera kvinnor har också legat bakom vad som idag finns i alla moderna bilar, nämligen GPS:en. Ford lyfter fram skådespelerskan Hedy Lamarr, som uppfann ett hemligt kommunikationssystem för att hjälpa de allierade under andra världskriget, och den amerikanska matematikern Dr. Gladys West, född 1930, som gjorde banbrytande beräkningar under sitt arbete för den amerikanska militären.

Ett annat banbrytare är fordonsingenjören Dorothée Pullinger, född 1894, som skapade världens första och enda bilar designade för kvinnor på Galloway Motors. Hon ska bland annat ha flyttat växelspaken till mellan föraren och passageraren, minskat storleken på ratten och förbättrat förvaringsutrymmet. Dessutom blev The Galloway, tack vare henne, ett av de första fordon som hade backspeglar i bilarna, enligt USA Today.

ANNONS

LÄS MER:Så mycket tjänar Volvos nya vd i månaden

LÄS MER:En person i södra Sverige fick mest elstöd – över 770 000 kronor

LÄS MER:Ford skär bort 3 800 jobb i Europa

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS