Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Amerikanska bilhandlare ryter ifrån då Volvo Cars abonnemangstjänst anses bryta mot lagen. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bilhandlare i USA: Volvo Cars bryter mot lagen

Volvo Cars abonnemangslösning får en sammanslutning av bilhandlare i Kalifornien att ryta till. Gruppen anser att Care by Volvo-modellen är olaglig och kräver att fordonstillverkaren stryker erbjudandet.

Bakom de upprörda bilhandlarna står organisationen California New Dealers Association (CNCDA), vars medlemmar uppgår till över 1000 stycken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt sammanslutningen är Volvo Cars abonnemangslösning Care by Volvo att likställa med ett tvåårigt leasingavtal som bolaget på egen hand tillhandahåller sina kunderna, skriver CNCDA i ett pressutskick.

Man menar att det sluga marknadsföringsknepet, som organisationen kallar modellen, strider mot ett flertal lagar i delstaten.

Bland annat skapar Volvo Cars erbjudande en otillåten konkurrenssituation mellan fordonstillverkaren och dess återförsäljare. Detta med målet att runda franchise-modellen helt och hållet.

"Stör bilhandlarnas roll"

Ett annat regelbrott som uppmärksammas är kopplat till skrivelsen om att fordonstillverkare inte får förmånsbehandla egna återförsäljare, vilket CNCDA anser att abonnemangsmodellen gör.

– Vi upplever att Care by Volvo stör bilhandlarnas roll och att abonnemangslösningen bryter mot fordonslagstiftning och den anda som finns i det kaliforniska franchisesystemet, kommenterar CNCDA:s ordförande Brian Maas i pressmeddelandet.

På Volvo Cars är man medveten om kritiken som riktats från de amerikanska bilhandlarna. Det är dock inte något som bolaget vill kommentera närmare i dagsläget.

– Volvo Car USA har mottagit frågor från återförsäljarorganisationen i Kalifornien och dessa kommer att besvaras inom kort, säger Stefan Elfström till GP.

I en intervju med Dagens industri tidigare i vinter sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att abonnemangsmodellen inte syftar till att ta över andras affärer. Inte heller söker bolaget hamna i konflikt med sina återförsäljare.

Organisationen CNCDA har nu valt att lämna in en skrivelse till Kaliforniens New Motor Vehicle Board.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.