Svenskarna intresse för supermiljöbilar fortsätter att öka, visar Bil Swedens statistik.
Svenskarna intresse för supermiljöbilar fortsätter att öka, visar Bil Swedens statistik. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Bilförsäljningen minskar från hög nivå

Försäljningsrekorden har duggat tätt under högkonjunkturen. Men under februari minskade bilförsäljningen, men det säljs fortfarande många bilar. Det visar Bil Swedens siffror.

ANNONS
|

I februari registrerades 27 211 nya personbilar i Sverige, vilket är en minskning med 1,9 procent jämfört med samma period året innan. För helåret räknar branschorganisationen Bil Sweden med att försäljningen av personbilar kommer att minska från fjolårets 379 000 fordon till 360 000.

– Även om det var en nedgång i februari var det en mycket bra bilmånad, den tredje bästa någonsin för nya bilar, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

– När det gäller nedgången under helåret bygger prognosen på att det finns en osäkerhet på marknaden, inte att konjunkturen försämras. Det händer mycket under året – det är det nya bonus-malus-systemet och ny tjänstebilsbeskattning.

ANNONS

Miljö upp, diesel ned

Ser man till vilka fordon svenskarna köper så ökar miljöbilar medan diesel minskar markant. Supermiljöbilar – fordon som släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer – ökade med 58 procent jämfört med februari i fjol; de stod för 6,6 procent av bilarna som registrerades i februari. För helåret tror Bil Sweden att supermiljöbilarna kommer upp i 9,4 procent av de nya bilarna. Registrering av dieselbilarna minskade däremot med nästan 20 procent i februari.

– Att miljöbilar ökar beror på att det finns ett genuint miljöintresse hos konsumenter, folk vill ha renare och säkrare bilar. Samtidigt börjar det nu finnas ett utbud som matchar intresset: det är ett större utbud av laddhybrider och rena elbilar.

– Och ser man till dieselbilar kan man konstatera att antalet effektiva, snåla bensinmotorer ökat samtidigt som det alltså kommit ut fler elbilar och hybrider på marknaden. Samtidigt har det varit ett stort fokus i debatten på dieselbilar, på ett rätt onyanserat sätt.

Volvo stärker greppet

Ser man till märken så förstärker Volvo sin redan starka position – i februari stod märket för nästan en fjärdedel, 25 procent, av samtliga registrerade fordon. Tvåan Volkswagen stod för nästan 15 procent. Volvo ökade också sin försäljning mot i fjol, den ökade med nästan 13 procent. Det är Volvos S90- och V90-modeller som toppar försäljningen.

ANNONS

Ett tydligt konjunkturtecken är också att lastbilsförsäljningen går bra. Registreringen av tunga lastbilar ökade med över 20 procent i februari. Registreringen av lätta lastbilar minskade dock, men från en hög nivå.

– Högkonjunkturen i Sverige medför ett högt transportbehov och stor efterfrågan på både hantverkarbilar, anläggningsbilar och lastbilar för fjärrtransporter, säger Mattias Bergman.

Biltoppen i februari – registrerade fordon

Märke, antal, försäljningsökning/minskning

1. Volvo, 6 700, 12,68 procent

2. Volkswagen, 3 927, -2,7 procent

3. Kia, 1 701, 0,53 procent

3. Toyota, 1 650, -4,57 procent

5. Audi, 1 546, -0,83 procent

ANNONS